Batterij

Maandag, 21 december 1998
Het is donker in Nederland. Dit land ligt me te dicht bij de poolcirkel. Zelfs overdag moet de lamp aan. Recharge your battery in tropical Malaysia! M'n batterij is leeg. Hoogste tijd om even wat zon te pakken.

Welke vlucht zal ik nemen?

  • Veiligheid (airsafe.com) is de enige eis.
  • Prijs is het enige beslissingscriterium.
  • De service en vertrektijden zullen me een zorg zijn. De maatschappijen ontlopen elkaar toch niet zoveel.
Ik zou een simpele query willen afstarten als: "Wat is de goedkoopste vlucht in week 51 naar Kuala Lumpur?".

Helaas, luchtvaartmaatschappijen zijn erg zuinig met tarief info. Ik speur vergeefs naar een site die de verschillende tarieven op een rijtje zet. Niks gevonden. www...farequot is het beste wat ik vinden kan. Suggesties zijn welkom. Ik vul een formulier in en hoop er maar het beste van.

Een dag later zet Top Travel (Tel 0164-253600) de tarieven keurig op een rij in een email. Wat primitief, maar wel effectief. Tot mijn verbazing is Lufthansa (...lufthansa.com) de goedkoopste. De Germanen zijn zelfs goedkoper dan de Pakistani en de Uzbeken. Het is een speciaal introductietarief, met een vertrek vanaf Brussel. Best.

De geheimzinnigheid van de luchtvaart is de spoorwegen vreemd. De NS weet kennelijk dat goede informatie extra klanten aantrekt. Hun site toont vertrektijden, prijzen en zelfs perrons. Drie treinen zullen me naar Brussel Airport brengen. Ik print de schema's en stop ze bij de rest van de bagage. Ontbijten komt nog wel, inpakken en wegwezen. Op het Centraal Station smaakt een grote Italiaanse bol ham/kaas goed. M'n maag is tevreden.

Op het perron staan vooral reiziger met tassen en koffers. De volgende trein gaat duidelijk richting vliegveld. Elke trein heeft z'n eigen publiek. Wonderlijk hoe al die mensen in de juiste trein terecht komen. Treinen is zoveel simpeler dan vliegen. Kaartje kopen en instappen, moeilijkers is het niet. De indeling van perrons is vast. Je hoeft geen uur van te voren aanwezig te zijn, geen inchecken, geen douane. Zelfs de indeling van stoelen laat de NS vrolijk aan de reizigers over. Het zal ze een zorg zijn wie waar zit. De passagiers regelen hun eigen logistieke planning. Die eenvoud bezorgt me een prettige vrijheid. Het is misschien één van de redenen waarom treinen zo plezierig is. Ik zak onderuit in de 'niet roken' en laat het landschap aan me voorbij trekken.

Brussel airport is allercharmanst. Toegegeven, ik heb een zwak voor België, dus mijn oordeel is niet helemaal objectief. Eerst mijn ticket ophalen, dan de check-in balie opzoeken. Waarom is vliegen zo nodeloos ingewikkeld? Een check-in dametje bestookt me met een veelheid aan vragen en informatie. Ja, een stoel aan het gangpad graag. Ja, een niet-roken vlucht is prima. Ja, dit is echt al mijn bagage. Ja, ja ik kan mijn boarding pas lezen en weet de gate wel te vinden. Zucht.

Het nieuwe Kuala Lumpur International Airport (klia.com.my) is fantastisch. Aziaten weten het oog te plezieren met fantastische architectuur. Disneyworld is er niks bij. Het treintje tussen de terminals is een show-off, natuurlijk beter dan concurrent Singapore. In de aankomsthal staan passagiers bij de carroussel te wachten. Grappig hoe bagage en passagier goed bij elkaar passen. Een klein charmant koffertje komt bij een alleraardigst dametje terecht. Een grote lompe koffer bij een chagerijnige zakenman. De rugzak komt eraan voor deze toerist.

Volle batterij Buiten schijnt de tropenzon dwars door mijn schedel heen. M'n batterij laadt op. In de taxi is het alsof het groene Maleisië me uitbundig begroet: "Selamat datang lagi Hank Yen", welkom terug HJ.

Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom