Negen

Donderdag, 9-9-'99
Het is de 9e van de 9e '99 en uitgerekend vandaag ga ik voor m'n halfjaarlijkse controle naar de tandarts. Even voor negenen nog wel.

Ik heb m'n twijfels over dit bezoek, hoewel het slechts voor controle is. Er is gelukkig geen kans op een boor die op hol slaat. Ik mag aannemen dat de spiegeltjes en peurhaken geen last hebben van een pre-millennium bug.

De tandarts is nieuw. De vorige heeft de praktijk overgedragen. Ook dat vind ik niks. Elke nieuwe smoelensmid wil weer z'n eigen ideeën botvieren en het werk van de vorige eens flink reviseren.

In eerste instantie valt het mee. De assistente brengt om te beginnen m'n vullingen in kaart. Waarom dat nodig is begrijp ik niet goed. Zijn de oude gegevens bij de overdracht verloren gegaan? Was het ouderwetse kaartsysteem incompatibel met dit moderne computersysteem?

Ze pakt een haakje en verwijdert wat tandsteen. Niets aan de hand. Het is ondertussen 8 over 9. Nog even en de kans op een pre-millennium vastloper is maximaal.

Dit is een trilmachine zegt ze vervolgens vrolijk en schuift om negen over negen een mini drilboor tegen m'n gebit. Tegen de tandsteen roept ze nog opgewekt er achter aan. Waar heb ik dit aan verdiend? Het ding krijst als een stel nagels op een schoolbord en het geluid knerst door m'n hele hersenpan heen. Niet echt prettig. Dit helse apparaat hoeft van mij het volgende millenium niet te halen.

Aan het eind van de sessie blijk ik gelukkig geen gaatjes te hebben. Dat is een opluchting. Het komende halfjaar ben ik dus gevrijwaard van alle martelwerktuigen.

Helaas is het niet mogelijk om een volgende controle beurt af te spreken. Daar doet deze nieuwe tandarts niet aan. Hmm, millennium bugje misschien? Vervelend in ieder geval. Over een half jaar zal ik zeker en gewis vergeten een afspraak te maken.

Maar... kan ik wèl gelijk even betalen? De pin automaat werkt helaas goed op deze pre-millennium dag.

Als ik naar buiten loop denk ik met weemoed terug aan de vorige tandarts. Die was een stuk minder geautomatiseerd, maar wel een stuk vriendelijker voor haar klanten. Een negen plus met een griffel voor haar ouderwetse service! De hele millenium bug kon wel eens een vermomde zegening blijken.

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom