SUMit Roostersoftware > Wekelijkse Noot > November 1999 > Zeven | English · Zoek |
September 1999 Oktober 1999 Verfbom Acht Zes Vijf December 1999 Januari 2000 | Zeven geboden van E-Commerce | Maandag, 15 november 1999 |
1. Wees vindbaarEen winkel in een achteraf steegje zal veel minder klanten trekken dan in de hoofdstraat. Zorg dat uw site vindbaar is op de electronische snelweg. Meld uw site aan bij zoekmachines, vakgenoten (www.webring.org/...smalltalk), de gouden gids (www.goudengids.nl), het virtuele bedrijvenpark van uw stad (www.ddsgouda.nl/...), etc.2. First things firstEr zijn miljoenen websites. Zorg dat duidelijk is waar de uwe over gaat. De homepage moet onmiddellijk duidelijk maken wat uw bedrijf biedt. Ruim op de home page plaats in voor populairste producten (www.useit.com/...), lokkertjes, of belangrijkste omzet generators. Daarmee maakt u het makkelijk voor een groot publiek om zaken met u te doen. Op de homepage van Bol.com vindt u bijvoorbeeld bestsellers.3. Hou het simpelInternet stelt hoge eisen aan gebruikersvriendelijkheid. Bij kantoorsoftware moeten gebruikers wel met het pakket werken, hoe slecht het ook is en hoeveel frustraties het ook op roept. Op Internet gelden andere spelregels. De gebruiker heeft een keuze uit een groot aantal sites. Bij de kleinste onduidelijkheid of irritatie ben u de klant kwijt.De kwaliteit van uw website zegt iets over de kwaliteit van uw bedrijf. Maak uw site eenvoudig te gebruiken en het vertrouwen zal toenemen (www.interactionarchitect.com/...). Zorg dat een klant makkelijk het juiste product kan vinden. Elke klik is weer een drempel die genomen moet worden, hoe minder hoe liever. Binnen 3 schermen, inclusief de homepage moet de klant het juiste product hebben gevonden. En nog liever één klik dan drie. 4. Geef Klant het initiatiefDe meeste klanten willen eerst even rondsnuffelen voordat ze eventueel tot kopen overgaan. Een site die begint met klantenregistratie (www.useit.com/alertbox/...) lijkt op een opdringerige verkoper die de klant onmiddellijk het hemd van het lijf vraagt. Ook een login scherm is een onnodige drempel. Gun een bezoeker de tijd om klant te worden.
Zet de deur wagenwijd open, zonder controlerende portier voor de deur.
Gebruik de grootste gemene deler van techniek.
Iedereen is welkom, ook met een oudere browser zonder allerlei plug-ins.
6. Close the dealMaak het makkelijk om een product te bestellen, het liefst met een enkele klik. Nu wordt het tijd om een zo klein mogelijk formulier in beeld te gooien.Geef klanten de mogelijkheid om nadere informatie te vragen. Maak een contact scherm met telefoonnummer, bezoekadres of email mogelijkheid. Vertrouw niet op een mailto: link, want die werkt niet bij alle gebruikers. 7. Maak beloften waarZorg dat geadverteerde producten en diensten ook echt verkrijgbaar zijn.Ondanks de snelheid van het internet is het voor consumenten nog steeds sneller om even naar een fysieke winkel te gaan. Dan hebben ze het product direct mee zonder wachten. "Bezorgd binnen 24 uur" klinkt snel, maar het is nog steeds veel en veel trager dan een conventionele winkel. Een klant die te lang op een product moet wachten bent u voorgoed kwijt. Als u een levertijd adverteert, zorg dan dat u die ook echt kunt waarmaken. | ||
Oktober 1999
· Verfbom
· Acht
· Zeven
· Zes
· Vijf
· December 1999
Home · Zoek |