Makkelijk

Maandag, 7 augustus 2000
De wereld is al moeilijk genoeg. Stel, je wilt bijvoorbeeld treinen van Gouda naar Amsterdam Sloterdijk. Er gaat geen directe trein. Alle verbindingen maken een omweg, hetzij linksom, hetzij rechtsom.

Wat is de meest plezierigste optie, wat reist het makkelijkst?

Reis Selectie Criteria

M'n persoonlijk criteria:
  1. Reistijd
    Een paar minuten maken me niet uit, maar meestal is het hoe korter hoe beter. Tenzij ik voor m'n lol reis, buiten de spits, als de tijd van haasten voorbij is.
  2. Comfort
    Wordt het een stampvol, lawaaiig boemeltje, of de aangename doorgaans zo stille werkcoupé der eerste klasse? Hoe langer de reistijd, des te belangrijker het comfort.
  3. Aantal overstaps
    Hoe minder hoe liever. In de spits is elke overstap is weer een hinderlijke onderbreking, opnieuw zoeken naar een zitplaats. In de daluren wil ik van elke overstap een klein feestje maken, het liefst in een prettige omgeving. Liever een kopje koffie in de sfeervolle restauratie van Haarlem dan wegwaaien op het lange, tochtige station van Leiden.
Zucht, wat een hoop informatie om een keuze op te baseren. De NS biedt gelukkig alle relevante informatie, gratis via internet (...ns.nl/...). Helaas schendt het reisoverzicht het Hou-het-simpel E-commerce gebod. Het is onnodig moeilijk en complex.

Punten ter verbetering

Het reisoverzicht is op een aantal punten voor verbetering vatbaar:
  1. De reistijd staat helaas ergens bovenin het scherm, in een soort samenvatting. Maar die verdwijnt uit beeld als ik naar de details scroll. 3 mogelijke treinreizen van Gouda naar Amsterdam Sloterdijk: via Alphen en Leiden, via Den Haag, of via Utrecht en Amsterdam CS
  2. De kolommen zijn polyinterpretabel.
    • Wat is station? Is dat vertrekpunt, overstappunt of plaats van bestemming?
    • Wat is tijd? Is dat de reistijd? Nee, zal wel niet want die stond al ergens bovenin. En betekenen die V & A? Vastgesteld & Aangekondigd? Vaak & Altijd? Vertrek & Aankomst? Grr, ik hou niet van dit soort cryptische codes. Als die V&A al nuttig en begrijpbaar zijn moet ik dus bij elke regel een mentale IF-V-THEN-ELSE-IF-A gaan zitten doen.
    • Waarom komen de treinen niet op een spoor aan? Is deze kolom misschien alleen ingevuld bij vertrekkende treinen en slechts verspilling van kostbare schermruimte bij aankomende treinen? En is spoor hetzelfde als een perron?
    • Wat is er zo goed aan trein 2833? Deze vier cijfers zijn voor mij onbelangrijk, gaan mijn keuze niet beïnvloeden. Weg ermee dus. Het verschil tussen een stoptrein en sneltrein is wèl van belang, maar valt nauwelijks op omdat die twee woorden te veel op elkaar lijken.
    • Wat is Richting/eindbestemming? Wanneer is het richting en wanneer eindbestemming? En is het dan mijn eindbestemming? Dat zou logisch zijn, maar het is waarschijnlijk het eindpunt van de treinrit.
  3. Onder elke reis staat Reisdetails. Die reisdetails zijn klikbaar. Ja, je moet het even weten, want het ziet er niet uit als een link. Bovendien dacht ik al naar het detail niveau gescrollt te zijn. Of had ik het driehoekje in een cirkeltje als klikbaar moeten interpreteren?
  4. Het is overzicht is vermoeiend, vergt veel oogbewegingen. Gerelateerde informatie staat ver uit elkaar.
    • Bij een overstap kijk ik op een meegenomen printje, op zoek naar het perron. Het station staat in de eerste kolom, het bijbehorende perron in de derde.
    • Ook zou ik graag zeker weten of ik in de juiste trein stap. Even m'n printje vergelijken met het vertrekbord op het perron. Weer helaas, de vertrektijd staat in kolom twee. De eindbestemming van dezelfde trein staat in kolom vier.
    • Waarom is er eigenlijk verschil tussen een vertrekkende en aankomende trein? Waarom één en dezelfde treinreis over twee regels verdelen? Zo wordt het 2x zo moeilijk. Die strepen tussen de mogelijkheden helpen ook niet echt, maken het scherm onnodig druk.
Grr, het hele overzicht is onnodige complexe puzzel voor mijn reizende geest. Ja, ik hoor het u zeggen" "Commentaar leveren is makkelijk." Ja, ja, ik weet het. Goed, goed, genoeg gemopperd. Niet beter weten, maar beter doen.

Alternatief ontwerp

Nou vooruit dan maar. Zie hieronder een gratis alternatief van deze ontwerper, met dezelfde informatie in een nieuwe vormgeving.
Van Perron Vertrek Trein Aankomst
Gouda 9 09:18   richting Alphen a/d Rijn 09:37 Alphen a/d Rijn
Alphen a/d Rijn 2 09:39   richting Leiden Centraal 09:52 Leiden Centraal
Leiden Centraal 4b 10:01 Sneltrein richting Haarlem/Hoorn 10:20 Haarlem
Haarlem 1 10:25   richting Amsterdam Centraal 10:36 Amsterdam Sloterdijk
  Reistijd: 01:18 Reisdetails
Gouda 10 09:29   richting Den Haag Centraal 09:52 Den Haag Centraal
Den Haag Centraal 11 09:59 Sneltrein richting Leiden Centraal/ Amsterdam Centraal 10:42 Amsterdam Sloterdijk
  Reistijd: 01:13 Reisdetails
Gouda 3 09:36 Sneltrein richting Utrecht Centraal 09:55 Utrecht Centraal
Utrecht Centraal 7a/b 10:02 IC richting Amsterdam Centraal/Haarlem 10:34 Amsterdam Centraal
Amsterdam Centraal 1 10:41 Sneltrein richting Haarlem/Dordrecht 10:46 Amsterdam Sloterdijk
  Reistijd: 01:10 Reisdetails
  1. Elke kolom heeft één en slechts één betekenis. Alle vertrektijden staan bijvoorbeeld recht onder elkaar.
  2. Elke rit met één trein staat op één regel. Elke regel leest logisch van links naar rechts, van vertrekstation, via trein naar de aankomstplaats. Minder belangrijke detail informatie heeft minder nadruk, vraagt niet om aandacht. Toch zijn sneltreinen en intercity's makkelijk herkenbaar.
  3. Bij elkaar horende regels staan in één en dezelfde kleur. De reistijd staat onder elke mogelijkheid in een verder bijna blanco regel, als visuele separatie tussen de diverse mogelijkheden. De klikbare links zijn makkelijk herkenbaar door de standaard link kleuren.
Goed, ik ga een trein halen, geen haast, morgen pas en nog wel lekker buiten de spits, hm. Het boemeltje op perron 10 is dus goed genoeg en daarna 1x op m'n gemak overstappen, kopje koffie halen in Den Haag. Dan vanaf 09:59 gaat deze Boeddha een kwartier of drie lachend onderuit in de sneltrein. Ach, wat is het leven toch makkelijk.

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom