Ticket

Maandag, 20 november 2000
Afgelopen week een ticket bemachtigd voor m'n komende vakantie. Dat was een strijd, net als twee jaar geleden. Om te beginnen is het in dit Calvinistische land zo goed als onmogelijk om plezierig te winkelen. Door de weeks zijn de reisbureaus alleen open als ik aan het werk ben. Zaterdags is het overal superdruk en s-zondag's slaapt Gouda.

In Den Haag is het reisbureau van V&D gelukkig op zondag open en ware zegen voor iemand als ik. Helaas bestaat de zondagse bezetting van het V&D reisbureau slechts uit één dametje.

Wens

  • Van AMS naar KUL 10dec of later,
  • KUL MEL arr 17 jan of eerder,
  • PER SIN, liefst met de QF77/29jan
  • en tenslotte KUL AMS arr 10 feb of eerder

Eis: veiligheid

Alles met een veilige, betrouwbare maatschappij. Sorry, maar ik hoef echt geen maatschappij
Qantas logo

Qantas never crashed

(airsafe.com/.../nofatals.htm)
Toegegeven, dit is een niet alledaagse combinatie van wensen, maar voor een beetje reisbureau mag zoiets niet al te moeilijk zijn. Het dametje hoort m'n verzoek gedeeltelijk aan en begint halverwege al druk te typen. Het is altijd een wonderlijke ervaring voor me om computergebruikers in de praktijk te zien. Met afschuw zie ik hoe onvriendelijk de computersystemen zijn. Het dametje gebruikt twee, incompatibele systemen.
  1. In het eerste staan alle maatschappijen die AMS KUL vliegen, de goedkoopste voorop.
  2. In het tweede staat de beschikbaarheid.
Ze typt er druk op los, continue switchend van het ene naar het andere systeem. Toch krijg ik de indruk dat ze niet echt geïnteresseerd is in m'n wensen. Ze heeft meer belangstelling voor de telefoon. Een aantal keer moet ik aanhoren dat ze door de weeks studeert, dat dit slechts een bijbaantje voor haar is. Leuk voor haar bellende vriendjes en bekenden, maar als klant zit ik op zulke verhalen niet te wachten.

AMS KUL schijnt overal vol te zitten. AMS - TPE - KUL met China Airways is het beste dat ze vinden kan, met een oncomfortabele nacht op Taipeh airport. Hm, niet echt de beste start van een vakantie, maar vooruit maar, als er niks anders is.

Achter me groeit de rij met wachtenden. AMS KUL is nog maar het begin van mijn reis. De moeilijke stukken KUL MEL, PER SIN en KUL AMS komen nog. Het dametje worstelt met de reserveringscomputer voor een retourtje AMS KUL via TPE. De computer weigert en persisteert met een onbegrijpelijke foutmelding. De support afdeling is op zondag gesloten. Het is dus nu onmogelijk om een reservering te maken. Grr. Het dametje pakt alle aantekeningen bij elkaar en geeft de moed op. Ik druip teleurgesteld af.

Enkele dagen later belt één van haar collegae terug. Het is een ervaren dame dit keer, die zich op werk concentreert ipv vriendjes. De computer problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en er is plotseling wel plek op een directe vlucht AMS KUL. De enige hik is nog PER - SIN, de Qantas 77 zit vol. Bovendien is het veel voordeliger om alles met één maatschappij te vliegen.

Als alternatief biedt ze Malaysian Airlines (malaysia-airlines.com) aan en wel voor het hele traject. Hmm niet slecht, aan Malaysian heb ik zoete herinneringen, nog nooit problemen gehad, comfortabele vliegtuigen en heb me er altijd veilig gevoeld. In gedachten hoor ik al het Selamat datang tuan-tuan dan puan-puan en proef de Nasi Koenin.

Het ticket lacht me tegemoet. Nog drie weken java krassen in dit grauwe donkere land, en dan gaat de Noot richting zonneschijn. Tralala!

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom