Autotrein

Maandag, 16 juli 2001
De ochtendspits is pure waanzin.
  • In treinen verdringen de forenzen elkaar.
  • De wegen zijn geen alternatief. Ze staan vol.
Je zal toch maar in de spits moeten reizen. En dat nog wel elke dag. Wat een kleine ramp, zo aan het begin en eind van elke werkdag.

Voorbeeld

van Hillegersberg naar Schiphol
  1. Al op de Molenweg in de 1e file, om 'het dorp' uit te komen.
  2. In de file voor het Kleinpolderplein,
  3. In de file langs Delft,
  4. Na het prins Claus plein in de volgende rij met wachtend blik.
  5. Eventjes doorrijden tot Leiden.
  6. Dan weer zuchten bij de versmalling tot twee banen.
  7. Op Schiphol naar P30/P40, waar werknemers parkeren.
  8. En dan wachten op de personeelsbus die elke 5 minuten rijdt.
Maar ach, niet al te somber, elke vorm van transport heeft ook wel een aantal plussen:
Voordelen trein Voordelen auto
  • Voorspelbare reisduur, spits of geen spits.
  • Buiten de spits relaxed reizen, onderuit met kop koffie, gelegenheid om wat te lezen of schrijven.
  • Uitgerust aankomen, uitstappen en wegwezen.
  • Vertrek wanneer je wilt.
  • Snel buiten de spits, directe route, recht op het reisdoel af.
Zucht, was het maar mogelijk om de beste van beiden te combineren. Vertrekken wanneer je wilt, recht op het reisdoel af, relaxed reizen, toch opschieten zonder files, geen parkeerproblemen.

De oplossing

Maak auto's schakelbaar. De Guppie kan mooi als basisontwerp dienen.
  1. Twee auto's op dezelfde snelweg vormen een klein treintje. Achteraan gaat de auto die het kortst op deze snelweg blijft. Degene die het langst blijft gaat voorop.

    Op de snelweg rijdt geen auto meer alleen. Dat spaart benzine kosten. Alleen de voorste auto

    • Vangt de volle luchtweerstand
    • hoeft z'n aandacht op de weg te houden.
  2. Andere auto's kunnen zich bij de autotrein aansluiten.
    • Vooraan, als ze net zo ver als of verder dan de voorste auto gaan.
    • Achteraan, als ze net zo ver als of minder ver dan de achterste auto gaan.
    Zo ontstaan al snel treinen van 4 of 5 auto's. Zo'n guppieschool is mooi efficiënt. De files zullen slinken.

    De meeste automobilisten kunnen relaxed reizen. Alleen de voorste stuurt eventjes, aan het begin van de reis, tot er iemand anders op kop komt.

  3. Het achterste gedeelte lost voor de juiste afslag.

Intercity's

Op drukke, lange trajecten waar veel verkeer dezelfde kant op gaat, worden de autotreinen groter en groter. Er ontstaan als vanzelf intercity's, bijvoorbeeld voor het traject Rotterdam - Schiphol.

Boemeltjes

De boemeltjes voor de korte afstanden blijven klein. Ze hebben geen tijd om te groeien.

Openbaar vervoer

Hmm, alleen parkeren blijft nog een probleempje. Maar ook dat is op te lossen, al zal het een dipje zijn voor de verstokte Volvo rijder: Schaf het particulier autobezit af.
  • Stap voor elke reis in een huurauto.
  • Bij aankomst kan die auto weer door iemand anders gebruikt worden.
Het is een soort openbaar vervoer, maar dan anders. Minder auto's zullen meer rijden en minder parkeerplaatsen nodig hebben.

Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom