Rond

Maandag, 21 april 2003

Treinwielen moeten nog ronder.

Het gaat mij niet om de rij-richting rondheid. Met afgesleten treinwielen heeft m'n geestesborrel niets te maken. Hoe dan wel? Ronder dan rond kan niet, zo hoor ik u al tegenwerpen.

M'n idee gaat over een ronding die dwars op de rijrichting staat. Raar? Ja, vast, maar dat is meestal met nieuwe ideeën. Die wijken af van het vertrouwde. Dat maakt nieuwe ideeën juist nieuw.

Treinpassagiers schommelen vooral heen en weer, niet van voor naar achter. De voorwaartse snelheid is mooi constant. De wielen botsen heen en weer tussen de rails. De passagiers botsen mee. Rails met trein is als een smalle gang met een botsautootje. Het botst continu tegen de muren op.

Een klein experiment toont dit heen en weer gebots makkelijk aan:

  1. Hang in de trein een voorwerp aan een touwtje.
  2. Zorg dat het stil hangt.
  3. Kijk in welke richting het schommelen gaat.
Dit experiment heb ik meermalen herhaald. Het resultaat was elke keer hetzelfde:
Een serie van schokken veroorzaakt een schommeling van links naar rechts.

Wat is er aan te doen?

Ronde wielen

Nee, het kan simpeler: Maak het rijvlak rond!
Treinwielen met een rond, hol loopvlak
Maak het rijvlak rond.
De wielen kunnen dan op de rails een beetje heen en weer wiebelen om kleine dwarsschokken op te vangen. De zwaartekracht zorgt er voor dat elk wiel weer snel het midden op zoekt.

Een veiligheidsvoorziening aan de binnenkant van elk wiel zorgt ervoor dat de trein niet uit de rails vliegt, vergelijkbaar met de huidige treinwielen.

De passagiers

Trienwielen moeten ronder!

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom
IM Tedd Codd, 1923 - 18 apr 2003