Klant |
maandag, 8 november 2004 |
Een klant betaalt een leverancier
Dat lijkt helder.
Software leverancier |
|
Software klant |
De levering gaat van links naar rechts, de geldstroom van rechts naar links.
Betalingen en leveringen zijn direct gekoppeld.
- Tevreden klanten betalen graag voor producten die de prijs meer dan waard zijn.
- Ontevreden klanten haken af en zoeken een andere leverancier.
Directe klant-leverancier relaties werken kwaliteitsverhogend.
Een leverancier moet zijn klanten tevreden houden.
Tussenpersoon
Het wordt ingewikkelder als er een derde partij tussen komt.
|
/ |
Software afnemer |
Leverancier, Software maker |
|
| |
|
\ |
Agent, Software betaler |
Bij IT contractwerk zit er vaak een agent of softwarehuis tussen de klant de software maker.
De IT-er heeft dan 2 klanten:
- met de software afnemer moet hij onderhandelen over de gewenste software, het product.
- met de agent gaat de discussie uitsluitend over de prijs.
Er ontstaat dan een spanningsveld.
Klant |
Agent |
De klant wil zo goed mogelijke software maar kan niet direct onderhandelen over het tarief van de IT-er.
| De agent wil een zo laag mogelijke "inkoop" prijs maar is niet geïnteresseerd in de software.
|
Wie is er nu de werkelijke klant?
- De product afnemende klant?
- of de factuur betaler?
De betalende klant heeft in dit soort situaties de meeste besliskracht.
Dat heeft een gevaar van
Kwaliteitsverlaging
in zich.
De factuurstroom drukt het belang van de software afnemer in een hoekje.
Door de tegengestelde belangen wordt de zakelijke relatie minder voor herhaling vatbaar.
Partner
Leverancier, Software maker |
\ |
|
|
|
Software afnemer |
Partner |
/ |
|
Een andere lastige driehoeksverhouding is die met een zakelijke partner.
Is zo'n partner
- een leverancier die meer oplevert dan kost?
- een klant die geld oplevert?
Conclusie
Mijn conclusie:
Een zakelijke verhouding in
een driehoek is mij te ingewikkeld.
De stelling aan het begin van het stukje brengt eenvoud.
Leverancier |
|
SUMit Roostersoftware |
|
Klant |
Sla alle driehoeken plat door naar de geldstroom te kijken:
- Een zakelijke relatie die geld kost is een leverancier.
- Een zakelijke relatie die geld oplevert is een klant.
|
Één dezelfde relatie kan de ene keer leverancier zijn de volgende keer klant.
De geldstroom bepaalt de rolverdeling.
Zo'n zakelijke relatie is gezond als beide partijen het voor herhaling vatbaar vinden.
Het moet aantrekkelijk zijn in vele opzichten.
Het financiële aspect is het makkelijkst meetbare criterium voor alle zakelijke transacties:
Het geleverde moet het geld meer dan waard zijn.
Tot
de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom
IM:
Mohammed Yasser Abdul-Raoef Qudwa al-Husseini, vechter voor vrede, 24 aug 1929 - 11 nov 2004