Taiping, maandag 9 januari 2006

Ontregeld

Nederland 14:46Maleisië 21:46
0:00 7:00
1:00 8:00
2:00 9:00
3:00 10:00
4:00 11:00
5:00 12:00
6:00 13:00
7:00 14:00
8:00 15:00
9:00 16:00
10:00 17:00
11:00 18:00
12:00 19:00
13:00 20:00
14:00 21:00
15:00 22:00
16:00 23:00
17:00 +0:00
18:00 +1:00
19:00 +2:00
20:00 +3:00
21:00 +4:00
22:00 +5:00
23:00 +6:00
Het metro systeem van Kuala Lumpur lijkt op dat van andere steden. Mooi uitgedacht, goed neergezet, maar na een paar jaar komen de eerste slijtageplekken boven. In geregeld Nederland is er dan een schema met onderhoud voor de machines. Hier niet, als er iets kapot gaat, dan is er er letterlijk een weg omheen.

De kaartjes automaat op station Masjid Jamek werkt niet. Niemand maakt zich druk om zo'n kapotte automaat. Er is toch een loket waar iedereen in de rij kan aansluiten om een kaartje te kopen?

De tourniquettes laten alleen passagiers met een automaatkaartje door. Naast de tourniquettes is een grote open ruimte, waar passagiers gewoon doorheen kunnen lopen. Ze laten dan hun loket kaartje zien aan een controleur en tralala. Prachtig geregeld, een systeem, met een werkend backup systeem ernaast.

Aan het eind van m'n rit heeft station Asia Jaya ook weer tourniquettes, met daarnaast weer een grote open doorloopruimte. Reizigers uit Masjid Jamek hebben zich verspreid, stappen lang niet allemaal op Asia Jaya uit.

De controleur bij aankomst heeft dus minder te doen. En controleurs die niets te doen hebben gaan elders niets doen. Op station Asia Jaya is er dus geen controle.

De aankomende passagiers met automaatkaartjes gaan braaf door de tourniquettes. Met m'n loket kaartje loop ik ongecontroleerd door de open ruimte. Wat nu met het kaartje?

Om de verwarring compleet te maken geef ik het maar af bij het loket. Die kaartjesverkoper heeft weinig te doen, want hier werken de automaten wel. De man kijkt me wat ontregeld aan. Welke idioot komt er nu een tweedehands kaartje brengen?

Zucht die Hollanders toch, of ze nu in Duitsland of Maleisië zijn, ze ontregelen de hele boel.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom