Ghan, 12-14 februari 2007

Travel North

Het toerisme in Katherine staat nog in de kinderschoenen. De locale pub draait vooral goed vanwege de locals. Sommigen van hen eten niet. Ze lopen op alcohol.

Het treinstation van Katherine is meestal gesloten. Wie een treinreis wil boeken is aangewezen op Travel North. Niet dat het veel uitmaakt, want Travel North bemant het treinstation.

Vorig jaar waren mijn ervaring met Travel North nogal gemengd. Ik kreeg toen de indruk met een monopolist te doen te hebben, die vooral geïntereseerd in in kwantiteit:

Vorig jaar heb ik niet over die ervaringen geschreven, in de hoop dat het dit jaar beter zou zijn.

En ja, er is hoop. Travel North heeft nu zelfs een trein specialist: Helena.

U kunt zelf bellen

Goede morgen Helena, wilt u een reservering voor me maken Zodra ze over m'n travel pass hoort gaan haar oren op slot. Haar antwoord is schokkend: Daar is de telefoon: u kunt zelf bellen.

Pardon? Als het zo makkelijk was dan had ik wel met m'n mobieltje gebeld. Ik kom hier bij een specialist, juist omdat het wat moeilijker wordt. Deze dame heeft kennelijk

De trein stopt daar niet

Laat ik optimistisch van een onschuldige communicatiestoring uitgaan. In de herhaling dus maar: naar Port Augusta, met bed, upgrade vanaf een pass. Ze begrijpt m'n vraag nu. Even haal ik opgelucht adem. Mijn opluchting komt te vroeg.

De trein stopt niet in Port Augusta verklaart ze vervolgens doodleuk.

Pardon? Vol overtuiging toont ze me een toeristenfolder met de belangrijkste stations. Port Augusta staat daar niet tussen, dus stopt de trein er volgens haar niet!

Zucht. De moed zakt me wat in de schoenen. Is dit de enige treinspecialist van Katherine? Het kennisniveau bij Travel North is kennelijk het afgelopen jaar gedaald. Vorig jaar ging een reservering hier moeizaam, maar het lukte uiteindelijk. De boel gaat hier achteruit in plaats van vooruit.

Het zou toch leuk zijn als een treinspecialist

  1. bereid is wat werk doen voor treinpassagiers
  2. de stations kent.
Moet ik als klant nu hier de specialist gaan opleiden? Er zit kennelijk niets anders op.
Beste Helena.
Ze kijkt me vol verbazing aan.

Ze heeft het plotseling druk. De Ghan komt eraan, dat is piekdrukte. Ze moet met haar baas Werner mee. Kan ik later terugkomen? Helena, de treinspecialist van Katherine, verdwijnt richting treinstation. De commercieel lucratieve makkelijke massa roept. Een enkele, moeilijke passagier zoals ik, is tweede prioriteit voor haar.

Zucht.

De volgende dag

Helena is vol goede moed. Ze is nu overtuigd dat de trein echt stopt in Port Augusta. Ze pakt zowaar de telefoon, doet moeite voor me. Dat is winst. Hoera.

Mijn verhaal over de voordelige upgrade op basis van een pass gaat aan haar voorbij. Ze vraagt telefonisch vrolijk naar de normale prijs van een sleeper. Het tarief wat terug komt is dus veel te hoog, zelfs het dubbele van wat het moet zijn.

Het is een herhaling van gisteren, alleen het onderwerp is anders:

Het is een welles-nietes spelletje en dat spelletje ben ik goed zat. Goed, Helena, doet u mij dan maar een stoel reservering. Dan zal ik zelf in de trein wel een upgrade met korting regelen.

Maar op het treinstation komt u ons weer tegen sputtert ze nog, met de typische arrogantie van een monopolist. Ja, dat weet ik, daarom ga ik het in de trein regelen, niet op het treinstation.

Eventjes lijkt ze te beseffen dat ze opnieuw slecht geluisterd heeft. Het is voor haar kennelijk moeilijk om te aanvaarden dat ik haar monopolie ga omzeilen. Maar dan neemt de desinteresse weer de overhand. Ze lijkt zelfs opgelucht dat ze niets meer voor mij hoeft te doen. Een prettige dag nog en slaap lekker.

In de Ghan

In de trein is de upgrade binnen enkele minuten geregeld. Nog voor de trein vertrekt installeer ik me in m'n hut en ga een verfrissende douche nemen. Lang leve Great Southern Railways.

Is het niet fantastisch om zaken te doen met mensen die

Volgend jaar

Katherine bevalt me en mij niet alleen. Het toerisme hier groeit. Het komend jaar komen er hier wat nieuwe toeristische ontwikkelingen. Er zullen wat nieuwe concurrenten komen die hopelijk wat klantgerichter zijn. Dat zal de monopolist Travel North hopelijk wakker doen schrikken. Zoals de locals hier zeggen: Travel North has been in the comfort zone far too long.

De lijst met alle treinstations zal ik opsturen naar Helena. Helaas, ik heb geen tarievenlijst voor de korting upgrades van seater->sleeper. Die zal ze dus zelf moeten achterhalen. En ze zal ook moeten werken aan haar vermogen om te luisteren en klanten te helpen. Hopelijk is het dan volgend jaar wat makkelijker om een treinbed te boeken in Katherine.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom