Vliegen

Maandag, 22 juli 2002
Afgelopen week is het me niet gelukt om een simpel retour ticket te kopen naar New York. Het hoogseizoen is begonnen, de vluchten zitten vol, maar dat is niet het enige probleem.
  1. Het is een ware strijd om op internet een ticket te kopen. Sites van de diverse airlines lijken meer op glossy promotie folders dan op werkende webwinkels.
  2. De meeste airlines laten je diverse schermen doorworstelen, vragen je eerst het hemd van het lijf, het liefst met onmogelijke codes en onvriendelijke datum formaten.
  3. Als stank voor dank krijgt de klant een foutboodschap. De vlucht gaat niet op de gevraagde dag of is uitverkocht. Grr, wat een €-ramp winkels. In het gunstigste geval verschijnt er een onduidelijke lijst van vluchten, zonder prijs en beschikbaarheids indicatie. Het succes van prijsvechters als EasyJet (easyjet.com) lijkt nog niet te zijn doorgedrongen.
  4. Na een airline-site of 3 te hebben doorgeworsteld is voor mij de lol eraf. Overkoepelende websites met aanbiedingen zijn stukken beter maar boden me geen soelaas. Ik spoed mij naar m'n vertrouwde reiswinkel. Daar zie ik andere schermen die net zo erg zijn, grafisch fraai, maar totaal onhandig.
Daarom, geachte heren en dames van de reisindustrie: Een alternatief, een simpel ontwerp waarmee
u on-line tickets kunt verkopen.

Scherm 1: Bestemming

Het eerste scherm is minimaal. Het heeft slechts één entry veld: de bestemming. En grote verrassing: dat veld is nog ingevuld ook
  • met de laatste bestemming die de klant de vorige keer heeft opgevraagd,
  • of bij het eerste bezoek een best guess, een veelgevraagde bestemming.
    Dat is vast niet de juiste bestemming, maar het is in ieder geval een duidelijk voorbeeld.
SUMit Ticket Shop
Wat is uw bestemming?
Atlanta Chicago Honolulu John F. Kennedy Los Angeles Memphis Newark New York Orlando Panama San Jose San Francisco Amsterdam Albufeira Antwerpen Barcelona Berlin Billund Birmingham Brussel Copenhagen Dublin Frankfurt Geneve Heathrow Lisboa London Maastricht Nice Oporto Praha Rome Rotterdam Southampton Stockholm Wien Zürich Abu Dhabi Bangkok Colombo Denpasar Dubai George Town Guilin Ipoh Jakarta Hong Kong Ho Chi Min City Kunming Kuala Lumpur Maleh Manilla Medan Singapore
    Auckland Cairns Melbourne Perth Sydney Wellington
Onder de entry box staan de 6 werelddelen met de meest bevlogen bestemmingen. Een klik op een bestemming geeft ook het vervolgscherm.

Scherm 2: Vluchten

Het tweede scherm toont voor de gekozen bestemming
  • Een lijst met vluchten, van alle airlines, de goedkoopste aanbieding voorop. De prijs staat natuurlijk in beeld, vooraan zelfs.
  • Daarboven staan een aantal zoekcriteria, al gevuld met een waarde van een eerder bezoek, of een aannemelijke standaard waarde. De gevraagde vertrek datums zijn in weken, niet in dagen.
  • De computer doet het puzzelwerk en toont per vlucht alleen de dagen met nog capaciteit. Vluchten zonder capaciteit blijven helemaal buiten beeld. De vluchtnummers zijn net zo oninteressant als treinnummers, niet van invloed op de koopbeslissing en blijven dus buiten beeld.
Heenreis   Terugreis
Van RTM · BRU    
Vertrek  
Naar JFK · EWR · PHL    
 
Prijs Vertrek AMS Airline Aankomst NYC   Vertrek terugreis
ma di wo do vr za zo ma di wo do vr za zo
€ 331,- 4 5   7 8 9 10 17:00 AF 20:50     13     16  
€ 481,-       7 8 9   10:30 LH 15:55 11 12 13     16 17
€ 481,- 4 5 6 7   9 10 15:00 LH 19:25     13   15 16 17
€ 670,- 4   6 7 8 9   10:10 EI 14:30 11 12 13 14      

Scherm 3, vluchtdetails en bestellen

Een klik op een vertrekdatum geeft een derde scherm, met
  • alle vluchtdetails,
  • een mogelijkheid om een terugvlucht uit te zoeken,
  • en een button om het ticket on-line te kopen.

Te koop: ontwerp

Dit ontwerp is nog te koop. Een reisorganisatie die serieus geïnteresseerd is mag contact opnemen voor usability advies en een gedegen ontwerp.

Indien gewenst help ik ook nog met het technisch ontwerp voor een Java of zelfs een TPF oplossing.

Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom