![]() | SUMit Roostersoftware > Noot > oktober 2007 > Navigatie | · zoek |
Bijvoorbeeld:
mk dvr
geeft
Medewerkers > Jan de Vries
| stap | voorbeeld | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| De gebruiker typt een afkorting in. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De computer zoekt welke keuze het beste matcht bij de ingetypte afkorting.
Een match is perfect als alle letters van de afkorting in de goede volgorde in een keuze voorkomen.
|
|
|
Dr. Leonard Verhoef
heeft me op het idee gebracht met zijn boeken
GUI, webontwerp, psychologie en human efficiency.
Het hoofdstuk 26
"Indelen van informatie en navigatie"
beschrijft precies
welke navigatie het makkelijkst is voor mensen.
Verhoef spreekt een voorkeur uit voor getypte commando's. Het heeft me bijna een jaar puzzelen gekost om z'n adviezen om te zetten in een ontwerp. De boeken van Verhoef zijn een soort tijdbommen. Het zijn een soort haiku's, geconcentreerde design mantra's, die me soms pas na maanden ineens een helder inzicht geven. |
|
|
Met Jef Raskin's GOM rekenmethode is precies uit te rekenen
hoe veel sneller typen is dan muizen.
Zie hoofdstuk "4-2-1 Interface Timings" in het boek The Humane Interface |
| death of the desktop |
Asa Raskin laat zien hoe efficiënt commandos zijn in
een praktische demonstratie van Enso, navigeren met taal.
Een nadeel van Enso is dat de gebruiker de commando's moet bedenken en onthouden. |
| Dasher | Bedenken en onthouden hoeft niet.
Een demonstratie van Dasher,
woorden kiezen door te navigeren door een taalboom
ontlast de gebruiker wat.
Een paar eerste letters zijn meestal al genoeg om bij het goede woord uit te komen.
De computer toont de lijst van geldige woorden. De gebruiker hoeft er alleen maar doorheen te navigeren. Dat is aardig: Herkennen in plaats van onthouden. Commando's bedenken en onthouden zou dan niet meer hoeven. Dasher is helaas foutgevoelig. Kies één verkeerde beginletter en de computer slaat een verkeerd pad in. |
| Levenshtein |
Andrew Hedges
heeft een
Javascript versie van het Levenshtein algoritme.
Dat algoritme berekent hoeveel 2 strings van elkaar verschillen.
Andrew's demo brengt me op het idee van de formule afwijking = levenshtein - lengteverschilHet is even wat potloodgekrabbel en gereken om de formule te testen. De test resulaten zijn positief. Dit moet werken, programmeren maar! |