voertuig
Een permit voor de Nantawarrina Indigenous Protected Area kost $30 per voertuig, inclusief de eerste nacht kamperen.
Maar hoeveel betaal je voor een ligfiets?
Openbaar vervoer is er niet.
Een fiets is iets voor kinderen.
Wie per fiets de outback in gaat moet erg dapper zijn of knettergek, of allebei.
De ACE Puma is hier een bezienswaardigheid. Een Nederlandse ligfiets? Geschikt voor onze ruige outback? Werkelijk?

en slaapzaal in Nantawarrina
Wie zonder permit Nantawarrina in gaat, krijgt een fikse boete van $8000.

Dit land is vervolgens teruggegeven aan de Adnyamathanda, de 'rock people'.
Mens en natuur strijden niet meer. Ze werken weer samen. Het land herstelt.
In Nepabunna is een plantencreche.
De Adnyamathanda kweken er inheemse planten die een plek in de natuur krijgen.
Kangoeroes, yellow-footed rock wallibies, emoes hebben weer volop voedsel.
Wilde geiten zijn nog wel een plaag.
De beheerders drijven de geiten samen en verkopen ze aan buitenlandse klanten, weg uit Australië!

brede Big Ben banden zacht op 3 bar
en gaan!
You will travel on good countryzei een uncle in Iga Warta, het cultural centrum vlakbij Nepabunna.
Die aanbeveling alleen is al reden genoeg om te gaan.
Maar hoe moet dat nou met m'n ligfiets en de $30 permit per vehicle?
Bij "aantal voertuigen" zet ze resoluut een streep en 'push bike'.
Zo, dat is geregeld en het blijft mooi polyinterpretabel.
Ook daar is ze makkelijk in.
Een ligfiets is een half voertuig.
Dus geen $30 maar $15.

Een auto heeft 4 wielen, m'n ligfiets 2.
Hoera, de komende dagen ben ik volkomen legaal in Nantawarrina, met m'n halve voertuig!