Zweef

Maandag, 20 januari 2003
Treinen zijn een stuk comfortabeler dan auto's.
Er is meer plek
Afgelopen week, ben ik onderuit gegaan in de trein tussen Utrecht en Eindhoven.

Languit op drie stoelen in een privé coupé naar je bestemming zweven, heerlijk is dat. Zo kun je, zelfs om 8:00 's ochtends, nog redelijk fris een demo van rule based roosterplanning software geven.

Treinen schommelen minder
Slapen in een trein is mogelijk omdat het ding niet zo hobbelt.
De rails is glad, kent nauwelijks hobbels en kuilen. Het is alsof de trein meer zweeft dan rijdt.

Zou een auto over de weg kunnen zweven?

Ja, dat kan, zelfs met de huidige hobbelige wegen.
Het vereist wel een andere constructie met een revolutionair andere vering.

Huidige constructie: reageren

  1. Bij de huidige constructie vangen de voorwielen de eerste klap op.
  2. Hoe goed de vering ook is, de carrosserie krijgt de klap gedeeltelijk door.
  3. En net als iedereen bekomen is van de schok, krijgen de achterwielen het voor hun kiezen.

Alternatief: anticiperen

  • De auto krijgt meerdere wielen aan elke kant.
  • Een infrarood sensor ziet vooraf de hobbel in de weg.

  • De auto anticipeert op de komende hobbel.
  • Het voorste wiel gaat al omhoog voordat het de hobbel raakt.


  • Het eerste wiel gaat soepel over de hobbel heen.
  • Het tweede wiel gaat alvast omhoog.


  • Het eerste wiel maakt weer snel contact met de weg.
  • Het tweede wiel gaat over de hobbel heen.
  • Het derde wiel gaat alvast omhoog.


  • Het middelste wiel gaat soepel over de hobbel heen.
  • De voorste wielen hebben weer volledig contact met de weg.
  • Het achterste wiel houdt de auto stabiel.


  • De voorste wielen hebben weer volledig contact met de weg, houden de auto stabiel.
  • Het één na achterste wiel gaat over de hobbel heen.
  • Het achterste wiel gaat omhoog.

  • Bijna alle wielen hebben weer contact met de weg.
  • Het achterste wiel gaat over de hobbel heen.
  • De auto is over de hobbel heen.
  • De passagiers hebben niets gemerkt.
  • Het is alsof de auto over de hobbel heen gezweefd is.
Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom