Magie |
Maandag, 3 juni 2003 |
De afgelopen en komende week staat er één project in de planning:
Grafisch redesign van
www.huizentoppers.nl.
Oud ontwerp |
 |
Nieuw ontwerp |
 |
Zelf kan ik weken aanrommelen met design en het wordt nooit echt fraai.
- Kleuren kiezen is magie voor me.
- Ik zie wel of iets mooi is, maar kan het zelf niet bedenken.
- Als ik kleuren moet uitzoeken gebruik ik van ellende
m'n eigen Nutty Buggie Wuggie.
Zo'n grafisch redesign is voor mij pure magie.
Het is alsof de grafisch ontwerper met een toverstokje over een ontwerp zwaait,
in het donker een beetje magisch sterrenstof uitstrooit
en dan het licht plotseling aan doet zodat iedereen z'n kunstwerk kan bewonderen.
Hoe doet zo'n ontwerper dat?
Wat gaat er in zijn hoofd om?
Ik heb het diverse ontwerpers gevraagd.
Tot mijn frustratie weten ze het zelf ook niet.
Ze maken iets, binnen enkele minuten, uren of dagen en
zien
dan dat het mooi is.
Al jaren ben ik op zoek naar een theoretische definitie van mooie, bij elkaar passende kleuren
.
- Vele ontwerpafdelingen secties bij grote en kleine boekwinkels heb ik doorzocht, maar niets gevonden.
- Over de hele wereld heb ik museumwinkels afgestruind, op zoek naar kleurgebruik in design, architectuur en kunst.
Veel voorbeelden gevonden van mooie kleuren, maar nooit de theorie erachter.
- Het beste wat ik heb kunnen vinden was een oud boek over Goethe's kleurenleer
cs.brown.edu/...
in een bibliotheek.
Die theorie was begrijpelijk voor me.
Kleuren op 120º afstand van elkaar in de kleurencirkel passen bij elkaar.
Ik stel me dat voor als een draaibare driehoek in een kleurencirkel.
De punten van de driehoek wijzen naar de bij elkaar passende kleuren.
Het is een aardig mentaal visualisatiemiddel voor me en ja, de kleurcombinaties die eruit komen passen aardig bij elkaar.
Maar helaas zijn er veel meer dan de kleuren in de cirkel.
- Kleuren kennen lichtere en donkerder tinten,
- en hebben felle en meer grijsachtige gradaties.
En dan is de cirkel wat te beperkt.
De cirkel zou
een gevulde cilinder
moeten zijn.
- Met de kleuren nog steeds in de rondte.
- met felle kleuren aan de buitenkant en grijs in het midden.
Hoe verder van de middellijn, hoe meer kleur.
- met bovenin de lichte tinten en onderin de donkere.
Door de middellijn van de cilinder lopen de grijstinten van wit naar zwart.
Die visualisatie kan ik me voorstellen, maar helpt me niet.
Waarom passen sommige kleuren in die cilinder wel bij elkaar en andere niet?
- Waarom is de combinatie van donkerblauwe letters op licht blauw/grijs zo fraai?
Is de combinatie van donkere kleuren met hun lichtgrijze variant altijd goed?
- Witte letters op oranje staat vrolijk, waarom?
Is oranje misschien alleen een vrolijke kleur voor Nederlanders, gerelateerd aan zonnige Koninginnedagen?
- Waarom kunnen donkerblauw en fel oranje prima samen in één scherm?
Die kleuren staan in de cirkel pal tegenover elkaar.
Is er een soort 120° regel voor fel-donker die de kleurencirkelregel compenseert?
Is er een piramide of andere veelvorm binnen de cilinder die naar passende kleuren wijst?
Ik weet het niet.
De kleurencilinder blijft gesloten voor me, een black-box.
Of beter gezegd, een zwarte cilinder.
Hmm, het enige wat nog ontbreekt zijn twee witte uiteinden.
Jawel, dat wordt een toverstokje.
Zei ik het niet?
Het is magie!
Tot
de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom
Zie
Het huizentoppers smoelenboek
voor een foto van de grafische magicus: Erik Spinhoven