Hartslag

maandag, 19 juli 2004
Auto's zouden moeten rijden als bloed door de vaten
Bloed Openbaar vervoer Auto's
  1. Het bloed stroomt van longen naar cellen en terug.
  2. Het stroomt continue, zonder oponthoud, extra snel in spitstijden.
  3. Er zijn slagaders en haarvaten.
  1. Openbaar vervoer komt overal, tot loopafstand
  2. Het rijdt vrijwel continue, met extra materieel in spitstijden
  3. Twee soorten: op rails en asfalt.
  1. Vooral dagelijks woon- werkverkeer
  2. Vooral in de spitstijden, maar dan extra traag
  3. Er zijn snelwegen en B-weggetjes.
Zo op het eerste gezicht maakt is het openbaar vervoer bijna net zo efficient als het bloedvaten stelsel. Een treinrit van Gouda naar Utrecht duurt bijvoorbeeld maar 22 minuten, nooit files. Het schiet lekker op, even relaxed onderuit en hup, je bent er al.

Een faktor 3

Toch blijkt voor de hele reis een autorit sneller. Zelfs tijdens de spits is een auto 2 tot 3 maal sneller. Van treinstation tot treinstation gaat het goed, Het tijdverlies gaart vooral zitten in
  1. het voor en na transport,
  2. wachten tijdens overstappen,
  3. de stops onderweg,
  4. de omweg.
Het voorbeeld hiernaast toont tijden voor het traject Gouda - De Meern.

Het verschil is belachelijk groot. Neem de terugreis erbij. De dagelijkse reistijd wordt dan 150 minuten tegenover 50. Dat is een faktor 3, erg veel.

Openbaar vervoer Reistijd Wachttijd Auto
Van huis naar bushalte 3 min - Van deur tot deur 25 min
Wachten op de bus - 3 min
Busrit naar het station 9 min -
Wachten op de trein - 7 min
Trein naar Utrecht 22 min -
Wachten op de bus - 15 min
Bus 15 min -
Lopen naar eindbestemming 1 min -
Totaal 1:15 50 min 25 min Totaal 25 min

Efficiënter

Hoe zou het openbaar vervoer sneller kunnen, meer lijken op de bloedstroom?
  1. Het openbaar vervoer zou klein moeten beginnen, met kleine, langzame karretjes, vergelijkbaar met kleine stroompjes uit de haarvaten. Voor de deur instappen en wegwezen. Dat lijkt nog op autorijden.
  2. Daar waar straten samenkomen zouden de kleine karretjes zich aaneen moeten voegen tot kleine autotreintjes, die iets harder rijden.
  3. Tussen steden zouden grote, intercity autotreinen moeten rijden met hoge snelheden.
Kleine en grote, snelle en trage treintjes zouden met dezelfde frequentie moeten rijden. Om de 30 seconden of zelfs om de 5 seconden in spitstijden lijkt me erg mooi. Na een maximum gemiddelde wachttijd van 15 seconden komt de volgende al langs. Altijd dus een vlotte aansluiting, nooit meer lang wachten.

Wat het huidige vervoer mist is een hartslag.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom