Guppie

Maandag, 31 mei 1999
De Smart auto (smart.com) heeft het moeilijk. Smart Auto De verkoopcijfers halen de doelstellingen niet. Het ontwerp wijkt te veel af om snel in de gemiddelde smaak te vallen. "Het autootje heeft last van een te groot onderscheidend vermogen." Het valt mij nog wel mee, of eigenlijk tegen. Het is een vrij gewone Mercedes, een kleine tweezitter zonder achterbank maar met een trendy vormgeving.

"Gevaarlijk, zo'n kort autootje" bromt een enthousiaste Volvo rijder, Lange Smart "want bij een botsing moet er iets kunnen kreukelen en liever een achterbank dan ikzelf". Ik probeer me een lange Smart voor te stellen. Het wordt dan een standaard ruimte wagen. Ook leuk, maar daar zijn al genoeg andere types van.

De Smart rijders zitten rechtop, erg conventioneel. De zithouding is vergelijkbaar met die van de koetsier op de oude postkoets. Die postkoets houding mag van mij overboord. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het menselijk lichaam niet geschikt is om stil te zitten (stokke-furniture.no/...). Urenlang autorijden is dan ook erg vermoeiend.

Guppie, de eerste tweeliggerAls alternatief introduceer ik bij deze "de Guppie", de eerste tweeligger in druppelvorm. In de Guppie lig ik comfortabel op m'n buik, met m'n hoofd hoog boven de voorwielen. Dat geeft een beter verkeersoverzicht, als een touringcar chauffeur bovenop de weg, erg makkelijk bij krappe bochten maken en inparkeren. Eenmaal geparkeerd hoef ik mij slechts van het stuur af te draaien en het bed staat gereed. Een auto en mini camper ineen, dat is pas slim.

Een klein bijkomend voordeel: De voeten hebben vrij. Het geklungel in het duister hoeft niet meer. De Guppie heeft gas-, koppel- noch rempedaal. Het stuur naar me toe is gas geven. Remmen gaat door het van me af te duwen.

En de veiligheid. Het zit ook wel goed, geen angst voor achteropkomers. De druppel vorm is niet alleen goed voor de stroomlijn, maar ook voor de veiligheid. Een achteropkomer hoeft niks te verkreukelen maar lanceert zichzelf de lucht in. Kettingbotsingen behoren voortaan tot het verleden.

Is de Smart te apart? Welnee het ding is nog lang niet apart genoeg!

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom