Stukjes

Maandag, 14 juni 1999
De Amstelveners vinden dat hun sneltram mooi op tijd rijdt. Bij elke halte hangt een elektronisch bordje met de verwachte vertrektijd. Verwachte vertrektijd: 8 voor 8 Naarmate de sneltram dichterbij komt wordt de verwachting nauwkeuriger. Bij vertrek klopt de vertrektijd precies, het ding rijdt dus altijd op tijd. Een ongekend hoge klanttevredenheid is het gevolg.

De Amstelveners laten zich wat bedotten. Of de trams werkelijk op tijd rijden weten ze niet. De meesten kennen de schema vertrektijd niet eens meer. Als ze de ene tram missen, nemen ze soepel de volgende, die weer verbazingwekkend precies op tijd is.

    Conclusies:
  • Liever veel trams om de paar minuten dan een lange trein om het uur.
  • Klanten waarderen het om onmiddellijk op de hoogte te zijn van verstoringen.
  • De laatste verwachting is de belangrijkste.

Hak een project in brokken

De software industrie kan aan de sneltrams een voorbeeld nemen. Is het mogelijk om software volgens verwachting te leveren (www.malotaux.nl/...)?

Ja, hak elk project in zo klein mogelijke brokken. Die zijn makkelijker te plannen dan grote. Het is wonderlijk maar een serie kleine activiteiten zijn beter beheersbaar dan een grote. De fouten zijn kleiner en nog in een vroeg stadium te herstellen. Zoals een tram die aan het begin van het traject nog het makkelijkst verstoringen kan inhalen.

Zie daar de kern van de SUMit werkwijze:

  1. Hou de scope klein.
  2. Prototype kleine stukken functionaliteit op papier.
  3. Implementeer kleine brokken.
Mocht u onverhoopt toch nog ergens vertraging oplopen? Houdt uw klant vooral continu op de hoogte van elke nieuwe oplever datum. Een elektronisch bordje zou leuk zijn, maar hoeft niet.

En nee, deze noten verschijnen niet in boekvorm, hoe vaak ik de vraag ook nog zal krijgen. Ik schrijf liever elke week een Noot dan eens per jaar een hele nieuwe Nootenboom (www.Bol.com/...).

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom