Trapt een fiets echt veel zwaarder met de dynamo aan?
Ik krijg de indruk van wel.
Zo'n dynamo moet reuze inefficiënt zijn.
Zoveel energie hebben 2 kleine lampjes toch niet nodig?
Nu de nachten langer zijn dan de dagen fiets ik vaker zonder daglicht.
Het is me onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van een miniem koplampje op de verlichte Hollandse fietspaden.
- Weegt dat beetje licht echt op tegen al dat zware getrap?
- Waarom gaat het licht uit als ik stil sta?
- Waarom kan ik de hoeveelheid licht alleen regelen door harder te gaan fietsen?
En... waarom moet een dynamo mijn
horizontale
snelheid afremmen?
Als ik ergens van af zou willen dan is het wel het
verticale
gestuiter.
Idee: hobbeldynamo
Fietsdynamo's zouden
- onder het zadel
moeten zitten,
- met een slimme verende constructie,
- die gestuiter omzet in electriciteit.
Voordelen
- De dynamo dempt het gestuiter mooi, een ongekende comfortverhoging,
- Meer licht? Veer wat harder!
- Licht bij stilstand? Hobbel op en neer!
Tot
de volgende week,
Henk Jan Nootenboom
Gerelateerd verhaal: Sloot
|