![]() | SUMit Roostersoftware > Noot > April 2003 > Rekening | English · Zoek... |
Rekening |
Maandag, 7 april 2003 |
Sinds 8 april 2003![]() www.huizentoppers.nl Vanaf elke internet PCEen nieuwe on-line dienst van SUMit.On-line adverteren voor huizen en bedrijfspanden
|
terugkomen op afspraakbegin ik niet.
Een andere negatieve ervaring die ik me nog goed kan heugen ging over kosten verbonden aan een betaling vanuit Maleisië.
Daar had ik geld overgemaakt naar een eigen privé rekening in Nederland.
In Maleisië had ik al alle overschrijvingskosten reeds voldaan.
Vervolgens berekende Fortis in Nederland me opnieuw kosten.
Verhaal halen in het Fortis kantoortje aan de Lekkenburg was weinig effectief.
Volgens de dame achter het loket moest ik maar contact opnemen met de afzender
.
Dat die afzender voor haar stond,
met de Maleise opdracht tot overschrijving in zijn hand
was meer dan ze kon bevatten.
Dat Lekkenburg kantoortje is,
om me
nog beter van dienst te zijn verplaatst
,
een Fortis eufemisme voor
opgeheven.
Klanten in Gouda werden sindsdien geacht naar het filiaal in het centrum te reizen.
En ook dat filiaal is inmiddels
verplaatst
.
Het enige Fortis kantoor in Gouda ligt helemaal aan de andere kant van de stad.
Voor nieuwe bankdiensten valt Fortis dus al bij voorbaat af.
Nee, helaas. De Rabobank doet zijn uiterste best om klanten buiten de deur te houden. Wie naar binnen wil moet eerst bellen, en vervolgens door een dubbele deur.
Binnen staan vervolgens twee meisjes te giegelen, alsof ze niks beters te doen hebben dan klanten af te zeiken.
Nee, van bankzaken hebben de dametjes geen verstand, nog voordat ik m'n vraag heb kunnen stellen.
Wil ik misschien een afspraak maken met een expert?
Nee, zucht, laat u maar, ik worstel me wel weer door de dubbele deur naar buiten op zoek naar een bank met fulltime verstand van zaken.
Deze bank presteerde het onlangs nog om me een brief te sturen, of ik m'n enig overgebleven rekening daar alsjeblieft wilde opheffen. Nou nee, dank u, ik verwachtte er nog een belastingteruggaaf op.
Maar goed, laat ik mijn vooroordeel opzij schuiven. Wellicht is hun zakelijke dienstverlening een stuk beter dan die voor particulieren.
Een dametje in een strak, maar oersaai grijs mantelpak bekijkt me eerst van top tot teen voordat ze me een stoel aanbiedt. Ze kijkt me aan alsof ik hier een stropdas hoor te dragen om geld te mogen brengen. Het lijkt niet tot haar door te dringen dat er een ondernemer voor haar staat, je weet wel meisje, een potentiële klant, zo iemand waar ook jouw salaris door betaald wordt.
Een koffie kan er niet af. Ik leg haar uit dat ik reeds een zakelijke girorekening heb en nu aan het zoeken ben voor alternatieven met internet mogelijkheid. Ze knikt alsof ze het helemaal begrijpt en stelt vervolgens een verbijsterende vraag:
Sinds wanneer bent u ingeschreven bij de KvK?
|
|
Sinds 1997.
O, dan bent u wat wij noemen een gevestigd ondernemer
kraait het mantelpakje verbaasd uit.
Ja, dat had je ook al kunnen concluderen uit m'n zakelijke girorekening denk ik bij mezelf.
M'n grijzende haren hadden wellicht ook een hint kunnen zijn?
Ik hou m'n mond maar.
Wat geïrriteerd leg ik m'n vraag voor de tweede keer uit.
Nee, nu begrijpt het grijze muisje het helemaal.
Ze legt triomfantelijk een folder met tarieven voor m'n neus.
Ik zie van alles, maar niets over internetbankieren.
Die folder schuif ik dus terug richting mantelpakje.
Ze kan zelf ook geen wijs uit de folder en kraait opgewekt
O ja, maar dat staat er ook niet in
.
De moed zakt mij in de schoenen.
Ik probeer het nog een derde keer. Weer begrijpt ze het volkomen. Ze begint nu iets te zeveren over een kastje, dat ik overal mee naar toe moet nemen.
Hmm, dat kastje zie ik niet zitten.
Ik ga
zeker niet
continu overal een ABN/Amro kastje met me mee dragen omdat ik
misschien
die dag nog zakelijke vragen krijg over betalingen.
Ik weiger enige inbreuk op mijn ambulante levenswijze.
De procedures van een bankmedewerker kunnen me gestolen worden.
Nee, dat kastje is verplicht, en dat is bij alle banken zo
verzekert ze me stellig, tot drie keer toe.
Ik weet wel beter.
Een bank die werkt met list en bedrog laat ik voortaan links liggen. Met deze bank doe ik verder geen zaken meer. M'n ABN/Amro privé rekening zal ik binnenkort opheffen.