Betalen

maandag, 22 maart 2004
Het blijft lastig om on-line betaald te krijgen. De Siemens telefoons uit de vorige noot zijn on-line besteld, maar ouderwets afgerekend.
  1. Op een HTML formuliertje m'n emailadres, bedrijfsnaam en adres ingevuld.
  2. De winkel stuurde me per email een ordernummer en betaalinstructies.
  3. Die betaalgegevens overgetypt in Girotel Zakelijk.
  4. TPG bezorgde de telefoons als pakket, inclusief factuur.
Het werkt op zich prima, maar het moet makkelijker kunnen.
  • Waarom moest ik die order gegevens overtypen?
  • Kunnen de computers niet met elkaar praten?

Online betaaldiensten

Ja, het kan makkelijker. Veel websites ondersteunen creditcard betalingen. Dat betaalt makkelijk, even creditcard nummer intypen en klaar. Voor de klant zitten daar geen kosten aan, voor de leverancier wel. Die kosten lopen nogal uiteen bij de diverse on-line betaaldiensten.

Voor zowel Huizentoppers.nl als het SUMit on-line roosterpakket wat aanbieders vergeleken. Welke on-line betaaldienst is voor mij geschikt? Een aantal mogelijkheden, in alfabetische volgorde.
Aanbieder Voordelen Nadelen Geschikt voor
Buckaroo.nl
  • Ondersteunt creditcards
  • Lage, vaste transactie kosten
  • Standaard geen andere betaalmogelijkheden
  • Alleen in het Nederlands
  • Scope: Alleen Nederland
  • Opstartkosten
  • Maandelijkse kosten, tientjeswerk
  • Van laag tot hoog volume
  • Creditcard betalingen door Nederlanders
Ogone.nl
  • Ondersteunt creditcards
  • Vele betaalvormen, binnenkort ook betalingen via bank
  • Lage, vaste transactie kosten
  • Nederlands, Engels en Franstalig
  • Hoog volume
  • Internationale klanten
Paypal.nl
  • 40 miljoen accounts wereldwijd
  • Ondersteunt creditcards
  • Ook andere betaal mogelijkheden
  • Lage drempel: emailadres
  • Geen opstart/maandelijkse kosten
  • Lage transactie kosten
  • Betaler moet account openen
  • Hoog volume
  • Internationale klanten
Softpay.nl
  • Geen opstart kosten
  • Geen maandelijkse kosten
  • Lage tarieven voor hoge bedragen
  • Geen creditcard betalingen
  • Hoge tarieven bij kleine bedragen
  • Betaler moet account openen
  • Scope: Alleen Nederland
  • Nederlandse klanten
  • Terugkerende betalingen van hoge bedragen

Conclusie

Voor het internationale SUMit on-line rooster programma lijken Ogone en Paypal me het meest geschikt.

Echter, de perfecte on-line betaalservice heb ik nog niet gevonden. Aan elke aanbieder zit wel een of ander nadeel:

Voorlopig ontvangen de SUMit rooster klanten dus nog een ouderwetse, papieren factuur.

Idee: E-AG, Electronische Accept Giro

Het moet toch on-line kunnen: simpeler, laagdrempeliger en goedkoper. Veel particulieren en bedrijven doen hun bankzaken on-line. Dat is een interessante, grote en groeiende doelgroep.

Is die bestaande infrastructuur van bank te herbruiken door de betaler?

Idee: De Electronische Accept Giro (E-AG). De E-AG wordt de electronische versie van de papieren acceptgiro, een prima betaalmethode voor Nederlandse en wellicht zelfs internationale klanten:
Papieren versie Electronische versie
  1. Leverancier specificeert op de acceptgiro het order id, product, bedrag, eigen bank/gironummer en zichzelf als begunstigde
  2. De betaler vult de acceptgiro verder in met eigen bank/gironummer, naam en adres en stuurt het met handtekening naar de eigen bank.
  1. Leverancier doet een HTTP POST naar een betaal portal met: orderid, productomschrijving, bedrag, eigen bank/gironummer en zichzelf als begunstigde
  2. De betaler typt zijn bank/gironummer in en gaat door naar de on-line service van de eigen bank. Even inloggen met de eigen vertrouwde bankapplicatie om de acceptgiro te accepteren.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom