Basis |
Taiping, maandag, 3 januari 2005 |
Van achter het glas lacht een grote grijns me tegemoet.
Zojuist ben ik de clean room binnen gestapt, om met
Malaysia Airlines
naar Kuala Lumpur te vliegen.
De grijns komt van J.P Wegkamp, een oud collega van me, een specialist in CARGOAL, het wereldwijde logistieke systeem van de KLM Cargo operatie.
Het zal bijna een decennium geleden zijn dat ik JP voor het laatst gesproken heb.
Hij is weinig veranderd.
Hij is nog even goedlachs als toen, ziet al snel ergens de humor van in.
De vlucht staat al op het punt van vertrekken, dus we moeten razendsnel een decennium bijkletsen.
Het is mooi om te horen dat CARGOAL nog steeds lekker draait.
Het blijft een bijzonder systeem voor me, al jaren uit het oog, maar niet uit het hart.
In 1984 ben ik bij KLM begonnen.
CARGOAL was het eerte systeem waar ik als LAPje (leerling applicatie programmeur) aan gewerkt heb.
Later ben ik application engineer geweest (een soort technische teamlead) en ben daarna het pad richting systeem analist ingeslagen.
Aan m'n tijd bij CARGOAL bewaar ik goede herinneringen, als buitenbeentje tussen de buitenbeentjes.
- Het CARGOAL team bestaat uit specialisten in luchtvaart automatisering, op zich al een zeldzaam soort, zoveel luchtvaartmaatschappijen zijn er niet in Nederland.
- Daarbovenop zijn het luchtvracht specialisten, met goede kennis van verkoop, reserveringen, operationele planningen, vluchtoperatie en afgifte goederen.
Vrachtboeren zijn binnen een luchtvaartbedrijf een aparte groep,
die "los" staat van alles wat met passagiers te maken heeft.
Centrale vraag:
Welk pakje gaat in welk vliegtuig?
Het enige wat ze met passagiers te maken hebben is het gevecht om vrachtruimte aan boord.
Hoe minder bagage van passagiers, hoe meer geld er met vracht verdiend kan worden.
- CARGOAL is een wereldwijd systeem.
De Cargo afdelingen in het hele netwerk gebruiken het om te reserveren en hun logistiek te plannen.
- CARGOAL is een TPF systeem, draait op een
supersnelle mainframe met duizenden gebruikers.
Het TPF systeem is geschikt voor een krankzinnig hoog transactievolume.
Het is speciaal geprogrammeerd in snelle talen (Assembler, SPM, tegenwoordig ook C), zeldzame programmeerkunsten, waarvoor ik destijds een halfjaar interne opleiding moest volgen.
In Nederland was er geen externe training beschikbaar, zo zeldzaam is het specialisme.
JP kijkt naar m'n SUMit visitekaartje.
Maatwerk software voor complexe processen
Hm, tja, je hebt een goede basis opleiding gehad, roept hij met een glimlach,
verwijzend naar m'n ruim
11 jaar IT ervaring in luchtvaart logistiek.
MH017 AMS KUL
Het feest der herkenning was kort.
We gaan aan boord en ik verlies JP even uit het oog.
Zodra je bij Malaysian Airways aan boord stapt is het alsof je al Maleisië binnenkomt.
Bij het
Selamat datang tuan-tuan dan puan-puan
"
zak ik tevreden onderuit.
De MAS biedt voldoende beenruimte, het vliegtuig ziet er goed onderhouden uit en natuurlijk smaken de maaltijden erg goed.
M'n lektuur voor deze vlucht is
Je gaat het pas zien als je het doorhebt,
door Pieter Winsemius, over Johan Cruijff's manier van denken,
wat hij deed om met voetbalteams nummer 1 te worden, de concurrentie ver achter zich te laten.
Het is prettig leeswerk, dat tot nadenken aanzet.
Techniek, Discipline, Karakter
Het boekje legt mooi de link tussen voetbalteams en het bedrijfsleven.
Beide werelden zijn hard.
Het is zaak de concurrentie voor te blijven, met
- Techniek
- Dicipline
- Karakter
Voetballers beschrijven hoe keihard Cruijff was als aanvoerder en later als trainer.
Hij is Zeer strikt in de leer, houdt niet van compromissen.
Een speler die de techniek niet beheerst komt het team niet eens binnen.
Elke speler moet zijn plaats en functie kunnen dromen binnen het team zodat hij weet wat de anderen gaan doen, er blind op kan varen.
Dat doet me wel terugdenken aan m'n TPF CARGOAL tijd.
Het CARGOAL team staat erom bekend ook nogal streng in de leer te zijn.
Dat moet ook wel.
Met duizenden gebruikers kan elke bug grote gevolgen hebben.
Het motto
CARGO OUR GOAL
ligt achter me.
Toch, terugkijkend op m'n 20 jaar IT ervaring is de basis voor mijn huidige werkwijze al in de CARGOAL tijd gelegd:
- Techniek.
- Alle CARGOAL programmeurs weten hoe ze moeten programmeren, kennen de mogelijkheden en beperkingen van het systeem.
CARGOAL kende decennia geleden al een
n-tier architectuur,
met alle data-access in een aparte laag.
Het was destijds al z'n tijd ver vooruit.
- Dicipline
- Alle software wordt volgens een stringent stappenplan gemaakt, eerst ontwerpen, dan documenteren, dan pas programmeren.
Het is een simpel stramien, recht vooruit, maar het werkt.
Elk teamlid kent zijn rol binnen het geheel.
Alle software ontwikkelingen worden door teamgenoten besproken.
Het hele team is daardoor betrokken bij alle ontwikkelingen, kent elkaars werk.
Stap 2 komt pas wanneer het team tevreden over stap 1 is.
Dat lijkt vertragend, maar werkt juist versnellend.
Een programmeur kan volledig vertrouwen op eerder genomen beslissingen,
bouwt razendsnel kwaliteitssoftware zonder twijfel.
- Karakter
- Het CARGOAL team is en blijft bijzonder.
Er is nogal wat karakter nodig om je in die bijzondere groep te handhaven,
te werken aan het bijzondere mainframe assembler systeem en kalm een operationeel probleem op te lossen ondanks de gigantische druk wanneer er een vlucht staat te wachten op jouw oplossing.
JP heeft gelijk.
CARGOAL heeft me een goede basis opleiding geboden,
niet alleen in
logistieke planning, maar ook in Techniek, Dicipline en Karakter.
Die basis was nodig, samen met de
roosterplanning-algoritmes geleerd bij Software Alliance Malaysia
om
SUMit
tot het huidige succes te maken.
Selamat datang ke Malaysia
Malaysian Airlines landt op Kuala Lumpur International Airport, na een prima vlucht.
Deze oude vrachtboer stapt als passagier van boord zonder ook maar een shipment, pippie of AKE-tje gezien te hebben, alsof er geen vracht aan boord heeft gezeten.
In de aankomst hal neemt JP afscheid van me.
Goeie vakantie JP, de groeten aan het CARGOAL team en tot een volgende keer.
Tot
de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom