31 mei 2007
René Nossin
Neem me de vliegtuigen, gebouwen en alles af, maar laat me mijn mensen houden.
Dan beginnen we gewoon opnieuw en we zullen weer succesvol zijn.
Deze uitspraak van
Sergio Orlandini
staat voor mij model voor een prettige managementstijl.
Natuurlijk heeft een luchtvaartmaatschappij vliegtuigen nodig, maar het is niet de kern.
Als mensen fluitend naar hun werk gaan en ook weer fluitend naar huis, dan is het met de rest ook wel goed.
Enthousiasme is de meest kritische succesfactor.
Bizarre projecten
René, ik heb onder jouw leiding een aantal onmogelijke projecten mogen doen:
Koppeling CARGOAL - FDC
met Freight Status Update berichten
| Edifact Rule Database Maintenance
in samenwerking met Swiss Air, British Airways en Software Alliance Malaysia in Kuala Lumpur
| CHAIN Cargo Hub Advanced Information Network, BAA en BSD
|
Automatic Queue Processor (AQP)het baanbrekende expert systeem voor vrachtreserveringen
| Special Cargo Queue Processorvoor dieren en perishables.
| Flight RunnerPrijzen voor vrachtruimte aanpassen met voorspellingen
|
Die projecten gingen fluitend en met groot enthousiasme.
Vooral
de kunstmatige intelligentie projecten gingen vlotjes.
Dat was destijds in
Smalltalk,
met de toen nog revolutionaire
Object Oriëntatie.
De commerciële cargo afdeling was razend enthousiast.
AQP alleen bracht geloof ik al 60 miljoen extra jaaromzet binnen.
De Flight Runner iets van 20 miljoen.
Tralala.
Je bood me gelegenheid om zelf aquisitie te doen.
Dat ging lekker, de groep enthousiaste gebruikers groeide als kool.
Circusdirecteur
René, je moet het zwaar gehad hebben als m'n projectleider.
- Kantooruren en overwerkbriefjes vond ik maar nutteloos gezeur.
De AQP was bijvoorbeeld strak voor deadline af, namelijk zondagavond om 23:45.
Hoera, nog soepel een kwartiertje speling!
- Het werd een sport voor me om iets op te leveren, nog voordat de aanvraag officieel verwerkt was.
M'n persoonlijke record voor een nieuwe applicatie staat geloof ik op 2 uur.
De geuzennaam "underware" was geboren, software die al onder tafel doorkruipt,
als boven tafel de aanvraag nog niet eens geschreven was.
- De underware verspreidde zich als een lopend vuurtje door de vrachtloods.
Voor de bureaucratie ging dat object georiënteerd ontwikkelen veel te snel.
In één van m'n offertes had ik daarom een belachelijke ongeloofwaardigheidstoeslag ingebouwd,
om het project maar wat te vertragen.
En... de bureaucraten hebben die toeslag nog geacepteerd ook!
Van ellende ben ik toen tijdens dat project maar op vakantie gegaan, om de deadline maar te halen...
- Voor een buitenstaander was m'n werkwijze nogal chaotisch.
Collega's noemden mijn bureau "the swamp".
Ach, het was hooguit een licht afwijkende orde,
met een goed parallel overzicht over diverse projecten.
Het geklaag van de schoonmakers was zeker overdreven.
Hier en daar was best nog een stukje bureaublad te poetsen.
Kortom, je zult buiten mijn blikveld heel wat plooien glad hebben moeten strijken.
Dank daarvoor.
Om me heen zag ik de andere projectgenoten ook fluitend hun werk doen.
Daar zaten nog meer eigenwijze, aparte figuren tussen.
René, je hebt ooit eens verzucht:
HJ, ik ben hier geen projectleider, maar circusdirecteur van dit zooitje.
En het gaat nog allemaal goed ook.
Hoe is dat toch mogelijk?
Vrijheid en vertrouwen
Tja, hoe was dat mogelijk?
Het boek
In Search of Excellence
was destijds populair.
Het beschrijft soortgelijke chaotische taferelen achter de schermen bij allerlei topbedrijven.
Het boek sluit mooi aan bij de woorden van Orlandini.
Geef toppers de vrijheid en het vertrouwen en ze zullen excelleren, succes hebben.
Of je dat boek destijds gelezen hebt weet ik niet.
Misschien heb je wel stiekem onder pseudoniem meegeschreven.
Dus ja René, je was een circusdirecteur, maar wel van een wereldshow, met allemaal topartiesten.
Dat was geen toeval.
Succes komt nooit vanzelf aanwaaien.
Kwaliteit trekt kwaliteit aan.
Happy landings
Het wonderlijke was dat jouw projectleiderschap vanzelf leek te gaan.
Je was een meester in succesvol delegeren.
Nossini Airways kon waar dan ook in de lucht hangen, alle projecten gingen vrolijk door.
Als Cor Schrama het
Nossini Airways has landed
door de gangen schalde,
klonk dat als een verheugd welkom.
Hoera, onze projectleider is er weer, maar laat hem nog even met rust.
Hij moet nog bijkomen van z'n laatste reis.
Voor mij is
de KLM al dik een decennium verleden tijd.
Ik kijk er nog steeds fluitend op terug.
Het was een mooie tijd.
Achteraf gezien is het een perfecte voorbereiding geweest op m'n zelfstandig ondernemerschap.
Geniet van je pensioen René.
Mocht Nossini Airways in Maleisië of Australië landen,
klop gerust eens aan bij een lokale SUMit software development dependance.
Ik zal je met vlag en wimpel binnen halen, met veel plezier wat accommodatie voor je regelen.
En in
SUMit headquarters
ben je natuurlijk ook van harte welkom.
Nossini Airways 3105 prepare for next take off on runway 07.
Many happy landings!
Tot
de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom