4 januari 2010

Opvouwen

update dec 2012

Een Flevobike greenmachine
blijkt niet geschikt als vakantiefiets.
3 vakanties, 3x problemen

  1. gescheurd frame
  2. versnellingsbak afgebroken
  3. wiel gebroken
Onderweg sleutelen aan een Flevobike
is lastig.

"Per express" opsturen van onderdelen
door Flevobike kan... 2 weken duren
want per express is zo duur. Grrr!

advies voor vakantieligfietsen

Kies bij wereldreizen een ligfiets
met een stalen frame zoals Die gaan minder snel kapot
en kun je desnoods overal laten lassen.

aanbevolen ligfietswinkels

Ook voor onderhoud & verhuur.
Met een Flevobike greenmachine op vliegvakantie.

Hoe krijg je zo'n ligfiets makkelijk het vliegtuig in?

Ligfietsers zijn eigenwijs en ik ook. Dus nee, ik hoef niet te weten hoe handig bubbeltjesplastic is en allerlei andere bescherming.

Onderstaande handleiding is slechts voor mijn persoonlijk gebruik.

vlucht reserveren voorbereiding lengte en gewicht gereedschap
Bij reserveren al aangeven dat fiets mee moet.

Goed:
Malaysian Airlines rekent slechts € 70 retour voor een sportuitrusting. Dat geldt ook voor een retour Australë.

U mag dan 15kg extra baggage meenmenen, met een maximum lengte van 1.40.

M'n flevobike greenmachine ligfiets
  • is sportuitrusting voor Malaysian Airways
  • is opgevouwen 137 cm kort, past in een kleine fietsdoos.
  • weegt met doos ongeveer 26 kg
    De rest van de baggage moet dus wel minimaal zijn om binnen de limiet te blijven.
  • imbus 4 voor stuur
  • imbus 5 voor stoel en baggagedrager
  • mesje, tape
  • ringsteeksleutel 10 voor baggagedrager
  • schroevendraaier voor toeter en spiegel
  • steeksleutel 15 voor trappers
  • spin

Vertrek

demonteren greenmachine inchecken
  1. toeter eraf
  2. spiegel eraf
  3. kompas naar voren
  4. trappers los,
    voorstaand boven van je af duwen
  5. kleinste versnelling
  6. tassen eraf
  7. slot eraf
  8. baggagedrager eraf
  9. stoel eraf: zitting naar voren schuiven, dop van buis, rugleuning omhoog schuiven, dop er weer op
  10. veer bovenaan losmaken
  11. fiets neerleggen, achterste ketting boven
  12. kabels losdraaien van versnellingsnaaf met schroef
  13. stuur onderaan losmaken, langs frame leggen
  14. achterstuk naar voren vouwen
  15. banden zacht
  16. Wees voorbereid op een ruwe behandeling bij het inladen. De doos zal stuiteren en een paar keer omvallen. Bescherm de versnelling, bv met campingmatras of swag.

    In het vliegtuig gaat de doos plat.
    Er komen vast nog koffers bovenop.
    Pak de fiets dus zo in dat urenlang gestuiter en extra gewicht geen schade zal geven.

  17. fietstassen, stoel en baggagedrager aan frame vastmaken met spin.
  18. In de doos schuiven, doos dichttapen.
  1. gereedschap in check-in bagage.
    Gereedschap mag niet mee het vliegtuig in.
  2. trappers, slot, toeter en spiegel ook in check-in baggage, want ook die kun je als wapen gebruiken.
  3. met bagage en doos naar incheckbalie
  4. inchecken, mogelijk moet de doos ook op de weegschaal
  5. met doos op bagagetrolley naar de odd-sized luggage.
Daar gaat de doos op zijn zijkant.

Op Schiphol gaat de doos dan dan over het platform direct naar het vliegtuig.

Op andere luchthavens gaat de doos soms via de vrachtafdeling, ook best.

Aankomst

montage greenmachine
Bij aankomst komt de doos soms bij de bagageband, soms er vlak bij.
  1. achterstuk uitklappen, veer vast
  2. kabels vast aan versnellingsnaaf met schroef
  3. banden oppompen
  4. stuur erop, fiets overeind zetten
  5. stoel erop
  6. baggagedrager erop
  7. slot erop
  8. toeter erop
  9. trappers erop, voostaand boven naar je toe draaien
  10. kompas recht
  11. spiegel erop, rechts voor linksrijdend verkeer
  12. tassen erop
Gaan!

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom