Spoor

Taiping, 8 januari 2001
Hoe lang is de afstand van Kluang naar Taiping?
  • In een rechte lijn, een stukje afsnijdend door de kromme aarde, het kortst.
  • Hemelsbreed zo'n 400 kilometer, volgens m'n eigen ruwe schatting.
  • Het spoor volgend misschien wel het dubbele.
  • Rekening houdend met alle kleine treinslingeringen zeker een veelvoud.
Kortom, ik weet het antwoord niet. Tijd is constant en afstand is relatief, om Einstein maar eens tegen te spreken.

Het klinkt in ieder geval als een overbrugbare afstand. De hele cross-country treinreis duurt een uur of tien, bijna net zo lang als de intercontinentale vlucht vanuit Nederland.

ktmb.com/intercity.htm

Kluang 10:25
Paloh 10:46
Labis 10:12
Segamat 11:35
Gemas 12:04
Tampin 12:52
Seremban 13:26
Kajang 11:18
Kuala Lumpur 15:00
Sungai Buloh 15:23
Tanjung Malim 16:34
Tapah Road 17:43
Kampar 17:59
Batu Gajah 18:26
Ipoh 18:46
Sungai Siput 19:22
Kuala Kangsar 19:43
Taiping 20:24

Het treinschema straalt vooral rust uit, geen gestress. Ook de exprestrein doet het in Maleisië rustig aan. Toch vertrekken de treinen redelijk op tijd, een uurtje te laat is een uitzondering.

Zo'n dag in de trein is een wonderlijke ervaring. Een trein is een collectief van mensen, die voortboemelen in een langgerekt koekblik op wielen, allemaal in hetzelfde spoor.

Het is druk in de trein. Vandaag is de laatste dag van de schoolvakantie. Veel Maleisiërs gaan morgen terug naar school of werk. In een trein in tegenovergestelde richting moet het hetzelfde zijn. Wonderlijk hoeveel mensen altijd op weg zijn, in tegenovergestelde richtingen. Waarom toch? Per saldo moet het mogelijk zijn om die stromen te optimaliseren, tegen elkaar weg te strepen.

Het publiek wisselt. M'n medepassagiers maken langzamerhand allemaal plaats voor nieuwe. In Kuala Lumpur stroomt de trein massaal leeg.

Voor mij zit de reis er dan pas half op. Taiping ligt nog een stuk verder naar het noorden. Nieuwe passagiers komen hier aan boord, de trein wordt schoongemaakt en ook de bemanning wisselt. Het is alsof er een nieuwe treinreis begint. De trein en ikzelf lijken de enige constanten.

De dag boemelt voorbij. Bij Ipoh is de avond al gevallen. Dat bevalt me niet zo. Liever kom ik 's-middags aan, als ik nog alle tijd heb om rond te kijken. Het staat me tegen om straks door een donker Taiping te strompelen. Dus de weg van de minste weerstand gekozen en, lekker veilig, als een echte toerist:

Travel Survival Kit: Malaysia, Singapore & Brunei
  1. de Travel Survival Kit (Bol.com/...) opengeslagen en in de trein een hotel uitgezocht,
  2. me door een taxi chauffeur van het perron laten oppikken, niet onderhandeld over de prijs en uiteraard te veel betaald.
  3. En bij aankomst kwam de dame van de receptie al aan aanrennen om me te vertellen dat de prijs niet is zoals vermeld in het boek.
Alle hotels in het boek weten zich verzekerd van een vaste stroom van rugzakkers. Ze weten dat de bezoekers al een keuze gemaakt heeft, nog voordat ze uit de taxi stappen. De prijs verdubbelt, met het risico dat het hotel in de volgende editie eruit geknikkerd wordt, maar ach, wie dan leeft die dan zorgt.

Die Lonely Planet (lonelyplanet.com/.../malaysia) boeken zijn bedoeld voor de individuele, avontuurlijke reiziger. Ze resulteren echter in massale stromen van risico mijdende hordes.

Inmiddels zit ik al bijna een week in Taiping. De toeristenstroom gaat aan mij voorbij. Ik ben een uitzondering door lang op één plek te blijven. Het hotel en ikzelf lijken de enige constanten. Toch maak ik een virtuele reis, omdat m'n omgeving continu verandert. Afstand is relatief.

De toeristenstroom doet me denken aan lemmingen. Al is de stroom vermomd, in kleine groepen van twee, ze rennen massaal van de attractie naar de andere, klakkeloos hetzelfde platgetrapte spoor volgend, zoals voor geschreven in het boek. Hun toeristenbestaan eindigt pas wanneer ze stoppen met rennen, aan het eind van hun reis, als ze boven de kustlijn het land verlaten.

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom