![]() | SUMit Roostersoftware > Noot > September 2006 > Blanco | English · Zoek... |
De nachttrein brengt me van Stockholm naar Kiruna, de grootste stad boven de poolcirkel. Pas na Böden komen er twee dames in de coupé die ik een beetje kan verstaan. Ze spreken Mandarijn Chinees. Nou is m'n Chinees ook niet echt top, maar beter dan m'n knödde Zweeds.
De dames komen uit Taiwan en hebben thuis hun reis op internet uitgestippeld. Ze dachten op een tour mee te gaan. Dat klopt een beetje.
Om de reis nog wat boeiender te maken staat de trein een uurtje stil. De locomotief is stuk. Een andere locomotief is onderweg dus er lijkt me geen reden tot paniek.
Even later komt er een Zweeds bericht over een treinstaking door de speaker. Voor zover ik het begrijp zal zal er in Kiruna een bus klaar staan voor de dames. Dat lijkt me mooi geregeld zo. De Chinese dames schieten echter nog verder in de stress.
M'n bestemming is een meertje. Dat moet maar een kilometer of tien weg zijn. Ik heb geen haast, maar halverwege ga ik toch maar even zitten. Bergaf is leuk, maar hoe zal straks de terugreis gaan? Na een lunchstop keer ik terug. Laat ik de terugreis zo kort mogelijk houden. De zwaartekracht werkt te veel in m'n nadeel.
De zo voortvarend afgelegde heenweg wordt een leidensweg terug. Hoe verder hij ging, des te langer werd zijn terugweg. De versnelling gaat in het kleinste verzet, maar het mag niet baten.
M'n hart heeft moeite om genoeg zuurstof rond te pompen. Het zweet loopt al na enkele honderden meters van m'n rug af. Zwetend in Lapland, wie had dat gedacht? Dit wordt een terugreis met vele etappes en rustpauzes. Via een zo geleidelijk mogelijk pad, bereik ik na uren gezweet het startpunt weer.
Aj, aj, m'n plan was te gedetailleerd.
Dat
naar Kiruna met de trein klopte
wel,
maar die paar dagen rondfietsen lijkt me toch niet zo geweldig meer.
Had ik m'n reisplan maar versimpeld tot een blanco stuk papier.
Dat is totaal niet gedetailleerd, maar uiterst
flexibel.
Een reisplan is pas
compleet als er niets meer af kan.