Muziek

Maandag, 28 augustus 2000
De fluitketel blaast stoom af, het water kookt. Een paar scheppen koffie bereiken ruisend de bodem van de koffiekan. Het hete water klotst naar beneden. Het filter schuift naar beneden. De eerste slok hoor ik richting slokdarm gaan. Hmm, mompel ik tevreden, m'n caffeïne verslaving is weer gestild.

Het zijn alledaagse gebeurtenissen die één ding gemeen hebben. Ze maken geluid als het goed gaat. Positieve audio feedback heet dat in vaktermen.

Bij deze meeste computers is het helaas anders. De meeste gebruikers kennen alleen negatieve geluiden, vervelend gezeur als er weer eens iets mis is gegaan, of de computer geen beslissingen durft te nemen.

Alan Cooper beschreef in About Face de effectiviteit van positieve audio feedback (in hoofdstuk 28: positieve feedback en in hoofdstuk 29: audible feedback). En inderdaad, Cooper heeft gelijk. Een paar praktijk voorbeelden uit m'n persoonlijke PC instellingen, die mij prima bevallen:

  klik De computer reageert op een muisklik en gaat aan het werk.
www.stinsv.com/...#Soundfx Computer beeps Opera (www.opera.no) is klaar met een web pagina laden.
(www.stinsv.com/...#Soundfx) Transfer complete De download van een bestand is klaar.
(www.stinsv.com/Voy/sevena.htm) Let me know when you want to resume our work Een programma minimaliseert tijdelijk naar de taskbar.
(www.stinsv.com/VOy/torresa.htm) "Oh you need me? I'm touched" Een programma staat weer op het scherm, terug van tijdelijke minimalisatie.
  Vaerdig! Een programma is beëindigd, waarschijnlijk door een klik op het kruisje rechtsboven.
De geluidjes vallen mij nauwelijks meer op. Het werkt erg prettig, productie verhogend, (www.nyu.edu/...SoundInInterface.html) precies volgens de voorspelling van Alan Cooper. Ik wordt nauwelijks afgeleid, kan rustig doorgaan waar ik op dat moment mee bezig ben.
  • Geluid werkt asynchroon. Een geluidje van de ene applicatie kan klinken terwijl ik met een andere werk.
  • Elk geluid houdt vanzelf op en houdt me dus niet op. Ik kan me blijven concentreren op m'n huidige taak, hoef niet onmiddellijk actie te ondernemen.
  • Het is aan mij om te beslissen of en hoe ik reageer, blijf baas over eigen tijd. Veel en veel beter dan de dwingelandij van een vraag in een model dialog box.
Bezoekers van SUMit headquarters reageren blij verrast op al die vrolijke geluiden. Deze bezoekers doen me weer beseffen hoe zeldzaam en bijzonder positieve feedback is. Genereer dus vooral meer geluid (scansoft.com/realspeak/demo/).

Gebruikers ervaren de geluidjes als een constante bevestiging dat de dingen naar wens verlopen, een aaneenrijging van vrolijke noten, een symphonie van succes. Niets menselijks is gebruikers vreemd. Iedereen is dol op een continue stroom schouderklopjes. Niemand houdt van kritiek. C'est la ton qui fait la musique (.../games/...).

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom

Mit dank aon Annet Bex veur h'r "vaerdig".