A-Commerce

Maandag, 22 oktober 2001
De dotcom hype is voorbij concludeert Fransisco van Jole (2525.com). Ja, een nogal evidente conclusie, maar hoe verder? Wordt het nog wat met internet? Is het misschien al wat? Waar liggen nog mogelijkheden?

Vervanging van oude middelen

Bij aanvang van de dot com hype stelden e-profeten vast dat internet de wereld zou veranderen, de wereld op z'n kop zou zetten, allerlei bestaande middelen vervangen. Dat blijkt nogal mee te vallen.
  • Kopen op afstand

    E-commerce sites zijn niet echt doorgebroken. De meeste E-commerce sites zijn een elektronische versie van postorderbedrijven.

    Stelling: Succesvolle E-commerce artikelen zijn dezelfde als die van postorderbedrijven. Typische kenmerken van zulke artikelen zijn:

    • massa artikelen, met een uniforme kwaliteit
    • zonder behoefte aan service en garantie, met een heel losse binding tussen consument en winkel
    • een lage gevoelswaarde
    • consumables, dingen die je keer op keer weer nodig hebt.
    Typische voorbeelden: Boeken, CD's, vliegtickets, kopieerpapier, printercartridges, paperclips.
  • Nieuwsbron

    Internet zou de kranten overbodig maken. Hm, het is inderdaad een handig middel om even snel het belangrijkste nieuws te scannen. Toch lees ik liever een dikke zaterdagkrant. Lekker languit ergens in het gras, op een bankje in de zon, of thuis in de hangmat. Pot thee erbij en de zaterdag kan niet meer stuk. Ooit geprobeerd om gezellig naar een beeldscherm te staren?
  • Naslagwerken

    Internet is er wel in geslaagd om allerlei naslagwerken te vervangen. Ik ben vrijwel nooit meer een informatie nummer. De on-line gouden Gids, het online postcodeboek en de telefoongids staan in m'n bookmarks. De papieren equivalenten liggen te verstoffen.
Conclusie: Internet verdringt alleen oude naslagwerken. Het is geen bedreiging voor de fysieke wereld.

Nieuwe mogelijkheden

Internet wordt pas echt handig als het wat puzzelwerk uit handen neemt. De NS reisplanner is echt één van m'n favorieten, een intelligent online naslagwerk.

De 9292OV reisplanner is helemaal indrukwekkend. Het unieke van die website is dat het complexe organisatie van de diverse vervoersbedrijven mooi encapsuleert. Een reiziger wil van A naar B en interesseert zich niet voor de diverse vervoersmaatschappijen.

Hm, in de informatie sector liggen nog kansen voor website bouwers.

  1. De tijd van bedrijfspecifieke websites is voorbij.
    Stelling: Surfen langs de websites van de diverse bedrijven is ouderwets. Het lijkt te veel op een voettocht langs diverse etalages van fysieke winkels.
  2. De huidige websites zijn te primitief.
    De meeste sites bieden plaatjes-praatjes, leverancier specifiek, met een zoekfunctie en een bestel knop. Het blijft een speurtocht om het beste aanbod te vinden.
A-Commerce:
Automated Commerce,
geautomatiseerd handelen.
  • Waar blijven de onafhankelijke A-Commerce websites?
  • Waar blijven de intelligente sites die in het belang van consument werken?
State-of-the-art expert systeem technologie moet toch het zoek- en puzzelwerk kunnen automatiseren? Waar blijft de website die
  • het beste vliegticket voor me zoekt?
  • bepaalt welke hypotheek, verzekering of belegging het beste voor me is?
  • voor me zoekt in het complete aanbod van koopwoningen?
  • een compleet overzicht bieden van 2e hands auto's?
  • de meest eigenwijze Java krasser voor me zoekt met verstand van expert systeem technologie?
    Ach nee, dit antwoord is te makkelijk :)
Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom