Plakbriefjes zijn de ideale prototyping tool.
Mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk?
Hoe prototype je voor een web applicatie?
Voorbereiding
· Evaluatie
· Evolutie
A. De voorbereiding
- Ken de theorie.
Weet
waarom papieren prototypes effectief zijn.
Lees Jakob Nielsen's uitstekende handleiding voor een
Discount Usability Test.
- Maak een print van een leeg browser scherm, in landscape.
Vergroot die print tot A3 formaat, zodat er makkelijk een A4 pagina op past.
- Maak voor elk scherm een papieren prototype.
Elk scherm is een A4tje in landscape met plakbriefjes.
- Verdeel de taken over 2 automatiseerders:
- De eerste heeft de rol van 'webserver', legt na elke klik een nieuwe bladzijde neer.
- De tweede heeft de rol van interviewer.
Deze verzamelt
al het commentaar van de gebruiker, zonder discussie.
- Schrijf een aantal opdrachten (3 - 5) voor de proefpersoon.
- Maak de opdrachten realistisch, een goede doorsnede van het dagelijkse werk.
Gebruik het liefst
high frequency functies, die 80% van het dagelijkse werk vormen.
- Maak het de testpersoon makkelijk, zodat deze zich volledig op de user interface kan concentreren.
Geef alle info die nodig is voor de opdrachten, inclusief voorbeeldwaarden.
Bijvoorbeeld:
Geef de medewerker J.H. Blok een vrije dag op dinsdag 4 december.
Genereer een rooster voor januari 2002.
Voorbereiding
· Evaluatie
· Evolutie
- Vertel de proefpersoon het doel van de actie: het ontwerp testen.
Vertel er nadrukkelijk bij dat het
geen
test is van proefpersoon zelf.
Moedig de testpersoon aan om hardop te denken, ongefilterd commentaar te geven op het ontwerp.
Vraag expliciet om alle dingen te noemen die moeilijk zijn of vragen oproepen.
- Laat de proefpersoon de opdrachten 1 voor 1 maken, het liefst in een vaste volgorde.
De interviewer noteert al het commentaar, ongefilterd.
De testpersoon krijgt daardoor het gevoel dat zijn commentaar belangrijk is.
Het wordt immers niet voor niets opgeschreven.
Dit is een stimulans om nog meer commentaar te geven.
- Bedank de testpersoon voor zijn waardevolle commentaar en neem afscheid.
Gebruikers moeten gewoonlijk eerst glimlachen als ze de papieren browser zien.
Als ze de eerste papieren plakbriefjes zien is het helemaal dikke pret.
Binnen een minuut zijn ze echter volkomen vergeten dat ze op papier zitten te klikken.
Ze klikken van pagina naar pagina en gaan klagen als
de server
niet snel genoeg een nieuwe bladzijde neerlegt.
Kan het realistischer?
Voorbereiding
· Evaluatie
· Evolutie
C. Evolutie
- Na afloop bespreken de twee automatiseerders het ontvangen commentaar.
- Verbeter het ontwerp.
Schuif met plakbriefjes om de schermindeling te veranderen.
Vervang onduidelijke schermelementen door andere.
Splits of combineer schermen.
- Herhaal de sessie met andere proefpersonen.
Als het goed is, zijn de eerdere problemen opgelost.
Kleinere problemen komen boven, die in eerdere sessies nog overschaduwd waren door grotere problemen.
Na 3 tot 5 sessies worden de gevonden problemen zo klein dat verder testen niet meer zinnig is.
Het ontwerp is dan voldoende ontwikkeld, stabiel genoeg om te beginnen met
software ontwikkeling.
Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom
|