Zoekmachines

Maandag, 11 maart 2002
Hoe scoort mijn website
hoog in zoekmachines?

1. Bied iets interessants

Bied nuttige content, iets waar veel mensen belangstelling voor hebben. Geef de lezer iets wat
Voorbeeld, SUMit biedt:
  • waarmee u gevonden wil worden,
  • wat te maken heeft met uw product,
  • maar u geen omzet kost, maar uw bezoekers wel voordeel biedt.
Durf van je eigen site 'af' te linken. Populaire websites als Yahoo! en startpagina.nl doen niet anders. Goede externe links laten zien dat u als leverancier de weg op internet weet.

2. Zorg voor links NAAR uw site

In de populairste zoekmachine Google wegen links naar uw website zwaar mee voor uw ranking (google.com/technnology). Google gaat er van uit dat uw site de moeite waard moet zijn als andere mensen de moeite hebben genomen om naar u te linken. Hoe populairder de referentie des te zwaarder telt de link mee voor uw ranking (webworkshop.net/pagerank...). Andere zoekmachines zoals kobala.nl nemen dit principe over.

Tips:

  • Zorg dat de website een link heeft vanaf het Open Directory Project (dmoz.org), de Gouden Gids, startpagina's, uw digitale stad (www.ddsgouda.nl/...), etc.
  • Hou URL's simpel, makkelijk om naar te linken.
  • Verwelkom deep links useit.com/... van klanten, zaken-partners, enthousiaste bezoekers, etc.
  • Vermijd linkrot naar uw site. Hou oude pagina's eeuwig in ere. Hou de directory structuur in stand. Een broken link NAAR uw pagina is een gemiste kans om hoog te blijven staan in zoekmachines.

3. Optimaliseer Sleutelwoorden

Stop keywords in de URL, de titel, de omschrijving, headers en de links naar uw site.
HTML tag Slecht Goed
URL no200103.html rooster.php
<title> Welkom op de SUMit homepage SUMit: Roostersoftware, Java & Smalltalk
<META NAME="DESCRIPTION""> Ontbrekende meta tag <META NAME="DESCRIPTION" CONTENT="Waarom zelf puzzelen over een rooster indeling? Laat een roostergenerator het werk doen met één druk op de knop...">
link tekst NAAR uw site Zie SUMit voor roostersoftware. Zie SUMit voor rule based roostersoftware.

Tip: Zie een artikel over het Google ranking mechanisme op .../googlebombs.htm.

Tips:
  • Vraag anderen naar keywords, ga niet alleen op eigen gevoel af. Vermijd advies van IT-ers over keywords. Zij denken anders, niet zoals uw klanten.
  • Kijk welke zoektermen populair zijn, bijvoorbeeld op zoek.vinden.nl/laatst.

4. Maak korte pagina's

Slecht Goed
In een lange tekst verzuipt het sleutelwoord in de brei van zinnen. Niet alleen zijn lange teksten een drempel voor uw lezers, die op de pagina zich een ongeluk moeten zoeken naar het gedeelte wat hun interesseert en waarschijnlijk snel op de back button zullen klikken op weg naar een andere website, zoekmachines kennen nauwelijks gewicht toe aan sleutelwoorden in lange teksten. In korte teksten telt ieder woord zwaar mee.
Tip: Liever vijf korte bladzijden dan één lange.

5. Zet alle deuren open

Elke bladzijde van uw website kan de eerste zijn voor een bezoeker.

Vergeet de illusie dat bezoekers via uw homepage binnenkomen, uw volledige product en diensten assortiment zorgvuldig bestuderen en dan langs het door u zo mooi uitgestippelde pad naar de juiste bladzijde klikken.

De meeste bezoekers komen binnen, via een deeplink van een zoekmachine of andere website. Optimaliseer dus elke bladzijde van uw website.

Tip: Vermijd frames useit.com/.... Frames bemoeilijken deeplinks.

Tip: Hou het low tech. Google kan geen links volgen die met Javascript of Java applets geprogrammeerd zijn. Gebruik de lynxviewer op delorie.com/web/lynxview... om een indruk te krijgen hoe Google uw site ziet.

Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom