Cellen

Maandag, 20 september 1999
Hoe lang is het geleden sinds uw laatste reorganisatie? Een jaar? Een paar maanden? Zit u misschien momenteel midden in een reorganisatie? En... heeft het al iets opgeleverd? Een hark, organigram

Het boegbeeld van een reorganisatie is een nieuw organigram, 'hark' in de volksmond. Zo'n hark is een drastische versimpeling van de werkelijkheid. De relaties tussen afdelingen zijn zoek. Klanten en leveranciers staan er niet op.

    Stellingen:
  1. Elke hiërarchie is een versimpeling van de werkelijkheid
  2. Versimpeling leidt tot tekortkomingen
  3. Tekortkomingen leiden tot problemen.
Het maakt niet uit in welke nieuwe hark een reorganisatie resulteert. Elke nieuwe hark is een nieuwe versimpeling met nieuwe tekortkomingen en problemen.

De oplossing ligt voor de hand: Schaf de hark af. Weg met het organigram en op naar een organisatievorm die wel aansluit bij de werkelijkheid. Het alternatief: een conglomeraat van cellen, een organisatie structuur die vanzelf en natuurlijk aansluit bij het bedrijfsproces. De organisatie structuur van een eetcafee Elke cel is een samenwerkingsverband van een of meer individuen die klant-leverancier relaties heeft met andere cellen.

Het werkt. In Maleisië ben ik deze organistievorm diverse keren in de praktijk tegen gekomen, met name tijdens de lunch.

  • Een klant bestelt een lekkernij bij één of meer hawkers.
  • Een klant bestelt thee of frisdrank, direct bij de shopowner.
  • Een hawker huurt ruimte bij de shopowner, de leverancier van infrastuctuur.
De gecombineerde kwaliteiten van de hawkers trekt klanten aan. Het gebrek aan hiërarchie en hoger management zal de klant een zorg zijn. De klant bestelt een gerecht en daarmee is de kous af. Kwaliteit is gegarandeerd. Een hawker moet constante kwaliteit leveren om klanten te binden.

De scherpe concurrentie dwingt de hawkers tot efficiency. Hun organisatie is dan ook bijzonder gestroomlijnd. Overhead is compleet afwezig. Een nieuwe cellenstructuur Iedereen werkt met maximale betrokkenheid voor de klant, direct of indirect.

Een reorganisatie van de hark bovenaan deze bladzijde zou bijvoorbeeld in neverstaande structuur kunnen resulteren. Ingewikkeld? Ja, net zo ingewikkeld als de werkelijkheid.

Sterkte met uw laatste reorganisatie. De laatste? Ja, ik help het u hopen.

Tot de volgende week!
Henk Jan Nootenboom

Met speciale dank aan Kever & Chung Chun Yew voor hun inspiratie en explicatie